Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zaterdag 10 mei

Zeg wat belangrijk voor je is en ik zal zeggen wie je bent.

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Homilie voor de 22ste zondag door het jaar B 1 september 2024

Homilie voor de 22ste zondag door het jaar B 1 september 2024
Eerste zondag van de Scheppingsperiode

Ontdekken, leren kennen, verwonderen, bewonderen, respecteren, zorg dragen…


Het Rijk Gods is aanwezig overal waar mensen Gods wil volbrengen.
Jezus citeert de profeet Jesaja die duidelijke stelde
dat niet alles wat religieuze leiders als de wil van God voorhouden

de wil van God is, maar in veel gevallen louter mensenwet.
Wat God van ons wil is dat we zijn beeld en gelijkenis zijn
door onze onvoorwaardelijke liefde en onze onverdeelde goedheid, door ons rechtvaardig en vredevol handelen,
door een leven bevrijd van alle angst en zelfzucht,
een leven waarin we zorg dragen voor het leven en geluk van anderen. Ook de apostel Jakobus wijst daarop als hij schrijft:
Zuivere en onbevlekte vroomheid in de ogen van onze God en Vader is dit: wezen en weduwen opzoeken in hun nood.

Lees meer...

Homilie voor de 20ste zondag door het jaar B 18 augustus 2024

Homilie voor de 20ste zondag door het jaar B 18 augustus 2024


Het mithraïsme, ook wel de Mithrascultus genoemd, was een mysteriecultus rond de
god Mithras, die van de late eerste eeuw tot de late vierde eeuw beoefend werd in grote delen van het Romeinse Rijk. De ‘liturgie’ van deze cultus vertoonde veel gelijkenissen met de
eucharistie in die zin, dat de geïnitieerden het vlees van een offerstier aten en zijn bloed dronken om kracht en vruchtbaarheid te verwerven

Jezus stelt zichzelf voor als brood dat moet gegeten worden
en ook als vlees dat moet gegeten en bloed dat moet gedronken worden. Voor ons, die vertrouwd zijn met de instellingswoorden van de eucharistie, klinkt dat alles niet zo vreemd, maar voor Jezus’ Joodse geloofsgenoten was dit wellicht zeer ergerlijke taal.

Lees meer...

Homilie voor de 19de zondag door het jaar B 11 augustus 2024

Homilie voor de 19de zondag door het jaar B 11 augustus 2024


Dead Man Walking

Het aanvankelijke enthousiasme over Jezus bij de mensen ebt weg en daarmee ook Jezus’ succes en aantrekkingskracht.
Het gejuich verandert in gemor.
En dat gemor vindt zijn oorzaak in ergernis:
'Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, en kennen wij zijn vader en moeder niet? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?'
Deze ergernis hangt samen met onbegrip. Zijn streekgenoten kunnen of willen
Jezus niet erkennen als iemand van hemelse afkomst, als iemand die wel degelijk door God gezonden is.
Want Hij is iemand van hen, ze kennen Hem van kindsbeen aan. Ze zien alleen Jezus als de mens die ze kennen,

en aanvaarden als waarheid over wie Hij is alleen wat ze weten, weten uit eigen beperkte ervaring of weten van horen zeggen.
Ze kennen alleen Jezus’ aardse vader: Jozef.
Ook ons kennen van wie mensen eigenlijk zijn is beperkt.
Onze kennis van wie mensen zijn, hun zgn. identiteit, beperkt zich gewoonlijk tot hun afkomst, hun huidskleur, hun geaardheid, hun opvoeding,
hun woonplaats, hun beroep, hun relaties, hun aardse prestaties,
of hun misdaden….
Maar meestal erkennen we niet dat mensen ‘eigenlijk’ meer zijn dan dat.
Dat kunnen we trouwens ook alleen maar
als we met een gelovig oog naar mensen kijken.
Dan kunnen we ook het goddelijke in hen ontdekken.
Maar eerst moeten we dat wellicht in onszelf leren waarnemen.

Lees meer...

Homilie voor de 14de zondag door het jaar B 7 juli 2024

Homilie voor de 14de zondag door het jaar B 7 juli 2024



Het ongeloof van Jezus’ stadgenoten contrasteert met het geloof waarover we in het evangelie van vorige zondag hoorden,
het geloof waartoe Jezus Jaïrus opriep en waarvan de zieke vrouw blijk gaf. Dat ongeloof wordt mooi omschreven in de profetie van Ezechiël:
niet weten – eigenlijk niet willen weten - dat er een profeet in hun midden is, die profeet niet erkennen en aanvaarden,
de bijzondere band die deze mens met God heeft niet inzien, niet aanvoelen, niet dulden, niet willen. Waarom niet?

Lees meer...

Homilie voor de 13de zondag door het jaar B 30 juni 2024

Homilie voor de 13de zondag door het jaar B 30 juni 2024

Evangelie: Mc 5, 21-43
In die tijd, toen Jezus weer met de boot overgestoken was stroomde veel volk bij Hem samen. Terwijl Hij zich aan de oever van het meer bevond kwam er een zekere Jaïrus, de overste van de synagoge. Toen hij Hem zag viel hij Hem te voet en smeekte Hem met aandrang: 'Mijn dochtertje ken elk ogenblik sterven, kom toch haar de handen opleggen opdat ze mag genezen en leven.' Jezus ging met hem mee. Een dichte menigte
vergezelde Hem en drong van alle kanten op. Er was een vrouw bij die al twaalf jaar aan bloedvloeiing leed. Zij had veel te verduren gehad van een hele reeks dokters en haar gehele vermogen uitgegeven, maar zonder er baat bij te vinden; integendeel, het was nog erger met haar geworden. Omdat zij over Jezus gehoord had drong zij zich in de
menigte naar voren en raakte zijn mantel aan.

Lees meer...

Homilie voor de 12de zondag door het jaar B 23 juni 2024

Homilie voor de 12de zondag door het jaar B 23 juni 2024



We hebben ooit al eens gezegd
dat het de bedoeling is van de evangelist Marcus
met zijn evangelie voor doopleerlingen duidelijk te maken wie Jezus is, de Jezus in wie ze willen geloven, die ze willen navolgen.
En het antwoord op de vraag wie Jezus is,
wordt meteen al gegeven in het opschrift van het evangelie:
Begin van de Blijde Boodschap van Jezus Christus, de Zoon van God.
Jezus is de Christus, de mens in wie Gods Geest aanwezig is. Jezus is de Zoon van God, de aan God gelijke mens.
Zo’n mens kunnen we ook worden in navolging van Jezus.
Het verhaal van het stillen van de storm wil dat ook aantonen. Jezus is diegene die in zich Gods scheppingskracht draagt,
een herscheppende en genezende scheppingskracht, een kracht waarmee Hij de chaos beheerst,
waardoor Hij met een krachtig woord orde op zaken stelt,
iemand in wiens gezelschap men zich volkomen veilig weet, tenminste als je in Jezus de Zoon van God erkent,

hetgeen de leerlingen in de boot duidelijk niet doen, want anders zouden ze niet zo bang en laf zijn.
Zijn ook wij soms zo bang en bij wijlen ook zo laf?

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor de 11de zondag door het jaar B 16 juni 2024
  2. Homilie voor de 10de zondag door het jaar B 9 juni 2024
  3. Homilie voor de negende zondag door het jaar B 2 juni 2024
  4. Homilie voor het hoogfeest van de Heilige Drie-Eenheid B 26 mei 2024

Pagina 4 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top