Film Thomas Merton
In jezelf de wonden van de wereld helen ~ Thomas Merton
Een film over Thomas Merton. Klik op de foto.
Mediteren is je oefenen in 4 helende levenshoudingen
Kerknet-redactie
Je ontdekt ze in ‘De kracht van contemplatie: in stilte genezing vinden’ van Karin Seethaler. Een praktische handleiding voor christelijke meditatie.
De Duitse sociaalpedagoge en theologe volgt de methode van de Hongaarse jezuïet Franz Jalics met wie ze 5 jaar samenleefde en -werkte.
Karin Seethaler © Karin Seethaler
Vanuit haar praktijkervaring beschrijft Seethaler concrete voorbeelden en mogelijke misverstanden. Een realistische gids voor wie met meditatie in de christelijke traditie wil beginnen.
Interessant is dat Seethaler meditatie niet als een techniek opvat, maar wel als een beoefening van 4 helende levenshoudingen.
#1 Aandacht voor wat is
Mindfulness is geen nieuwe behoefte of uitvinding. Jezus vraagt om waakzaam te zijn (Mc13,35) en verbindt waakzaamheid met gebed (Mt26,41).
Ontmoeting met jezelf, met anderen en met God begint altijd op de bodem van jouw menselijke realiteit in dit moment. De schat is in de akker van je bestaan verborgen (Mt13,44).
Hoe maak je ruimte voor aandacht in jouw drukke bestaan?
* Wees vastbesloten om aandachtig te zijn en begin altijd opnieuw.
* Neem je lichaam waar, van je voetzolen tot je schedel. Adem eens bewust goed door.
* Kom thuis bij jezelf, stem je af op wat er op dit moment in jou omgaat.
* Neem afstand van beoordelingen van jezelf, anderen of situaties. Laat heilzame onzekerheid toe.
* Verwonder je over het oergeheim van de tijd: elk moment is éénmalig.
* Stop de prestatiedruk die je blik verengt.
Over het verschil tussen behoeften en verlangen
Kerknet-redactie
Behoeften worden bevredigd, maar laten ons leeg achter. Verlangen vervult als het openblijft. Een onmisbaar onderscheid voor duurzaam geluk.
Altijd meer behoeften bevredigen, maakt niet gelukkiger. We blijven altijd meer willen.
Het lijkt wel of we met een gat in onze ziel geboren zijn.
Het fenomeen dat meer niet gelukkiger maakt, zie je zelfs op de schaal van landen. Daar heet dat de Easterlin Paradox. Gelukseconoom Richard Easterlin onderzocht het verband tussen welvaart van een land en het geluk van de inwoners. Evolueert een land van arm naar rijk, dan stijgt het geluk van de inwoners. Maar evolueert een land van rijk naar nog rijker, dan neemt geluk nauwelijks toe..
Easterlin Paradox
Hebben we dan als rijke westerlingen de top van de geluksboog bereikt? Waarom zijn we dan toch nog ongelukkig? Depressie, burn-out, angst, verveling, chronische vermoeidheid, existentiële twijfel en onmacht, verzuring, zelfmoord. Wanneer voegen we ze officieel toe aan het lijstje welvaartsziekten?
Omvorming: de typisch christelijke manier van veranderen
Kerknet-redactie
Veranderen heeft iets gewelddadigs. Omvorming is milder, vindt Alselm Grün. Met Bijbelse beelden verheldert hij wat persoonlijke omvorming betekent.
Verandering, persoonlijk en van organisaties, is enorm belangrijk voor onze tijdgeest. Denk op persoonlijk vlak maar aan zelfhulpboeken en op zakelijk vlak aan de verheerlijking van disruptieve innovatie, vernietigende vernieuwing.
Volgens de Duitse Benedictijn en bestsellerauteur Anselm Grün kleeft aan het woord ‘veranderen’ een overdreven optimisme, zelfs iets gewelddadigs. Zoals ik ben, ben ik niet goed.
Omvorming vindt hij een milder woord. Het veronderstelt dat alles wat er is, goed is, gewenst, voedingsbodem voor wat komt. Ook al is dat komende nog bedekt.