Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilie van de maand
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging vrijdag 22 septemeber

Als je het niet in jezelf kunt vinden, waar verwacht je het dan te vinden? (Boedha)

Column br. Guerric.

 Foto 2 klein br. Guerric met St Bernardus

Het leven van Sint Bernardus van Clairvaux (Feestdag 20 augustus 2023)

Er zijn vele gezichten van de heilige Bernardus. Elke eeuw sinds zijn dood op 20 augustus 1153 heeft zo haar eigen visie op hem. Beurtelings was hij de hervormer, de predikant, de mysticus, de geslepen diplomaat, de kruistochtprediker, de auteur van een literair oeuvre, de kloosterstichter, de schepper van een nieuw ridderschap, de ketterjager, de heilige, de vader van monniken, de scheidsrechter van Europa, de anti-intellectueel, de mariale leraar, de zanger van het mens geworden Woord, en nog veel meer. Dat we met Bernardus met een complexe persoonlijkheid te maken hebben is daarmee wel bewezen. Maar elke visie op hem zegt minstens evenveel over wie naar hem kijkt en over hem spreekt. Martin Luther zag hem bij voorkeur als hervormer en predikant, de jansenisten zagen in hem de strenge asceet, rationele theologen deden hem af als vroomheidsschrijver, de negentiende eeuw hemelde hem op als verzoener van het pauselijk schisma en organisator van de tweede kruistocht. Maar wie was Bernardus werkelijk? Om daarop te antwoorden kunnen we misschien beter de vraag stellen: hoe zag Bernardus zichzelf?



      Uiteraard kunnen we die vraag maar beantwoorden door zijn oeuvre te lezen, vooral dan dat gedeelte dat het meest autobiografisch is, namelijk zijn correspondentie. In niet minder dan 74 van zijn Brieven omschrijft Bernardus zich in de hoofding als: “Bernardus, geroepen tot abt van Clairvaux” (Bernardus, Claraevallis vocatus abbas). Dat besef, door God tot vader van de monastieke gemeenschap in Clairvaux te zijn geroepen, heeft zich sterk in de geest van Bernardus vastgezet en het onderging in de loop van de jaren ook geen significante verandering. Zelfs nadat zijn ster over het Avondland was opgegaan en hij ‘de monnik van Europa’s straten’ was geworden, bleef Bernardus zich in eerste en laatste instantie zien als de abt van Clairvaux. Tot viermaal toe heeft Bernardus ook het bisschopsambt dat hem werd aangeboden, categoriek afgewezen. Vanwaar dat sterke en stabiele identiteitsgevoel? En hoe heeft hij zijn ambt concreet gestalte gegeven?
         
      Bernardus die in het voorjaar van 1115 door Stephanus Harding, de derde abt van Cîteaux, aan het hoofd was geplaatst van een groep monniken – voornamelijk familieleden van hem – om in het graafschap Champagne Clairvaux te stichten, ging die eerste jaren door een diep dal. Zelf was hij amper 24 jaar en van broze gezondheid. De plaats waar ze neerstreken was een bosrijk gebied zonder enige behuizing en de armoede en honger weken niet van hun zijde. Bovendien ontstond er tussen de jonge abt en zijn broeders een misverstand, gebaseerd op een taalbarrière. Bernardus’ spreken was zo verheven dat zijn toehoorders hem niet verstonden. Zijn biograaf schrijft zelfs dat Bernardus schrik verwekte bij haast alle mensen die hij moest besturen of met wie hij moest omgaan. De honger en de mentale kortsluiting stortten Bernardus in een crisis. Slechts drie jaar na de stichting moest hij op dringend verzoek van zijn vriend, bisschop Willem van Champeaux, weggehaald worden uit zijn gemeenschap om aan de rand van het abdijdomein in een annex een sabbatical te ondergaan en er aan te sterken. Deze eerste crisis heeft Bernardus en zijn gemeenschap echter niet van elkaar vervreemd maar juist dichter bij elkaar gebracht. “Nadat Bernardus een beetje geleerd had om met mensen om te gaan, als mens te handelen en de menselijke realiteiten te aanvaarden”, schrijft zijn biograaf laconiek, “begon hij met en tussen zijn broeders te genieten van de vruchten van zijn bekering.” Bernardus wordt een humanist en zal voortaan expert worden in menselijkheid.
      Bernardus’ pastorale houding jegens zijn monniken werd getekend door barmhartigheid. ‘Nooit bleef zijn vaderlijke schoot voor hen gesloten’, getuigt hij in een van zijn brieven (Ep 79,2). Voor Bernardus is deze houding van barmhartigheid zo onweerstaanbaar dat, zo bekent hij, als zij een zonde zou zijn, hij niet zou kunnen weerstaan haar te begaan (Ep 70). Het Exordium Magnum stipt in dat verband aan dat zelfs Judas, mocht die als monnik in Clairvaux zou zijn ingetreden, bij Bernardus barmhartigheid zou hebben gevonden en vergiffenis bij God. De abt leerde ook die broeders te verdragen die hem om futiliteiten lastigvielen. Maar de broeders leerden ook hun abt te verdragen. Bernardus kende zichzelf en had weet van zijn hebbelijkheden. In een autobiografische notitie vat hij ze bondig samen met ‘droefheid, woede en ongeduld’ (SCt 30,7). Psychologisch slingerde hij soms tussen kleinmoedigheid en impulsiviteit. Hij verheelt niet de ferme aanvaring die hij op een dag beleefde met zijn broer Bartholomeus, die hij in een vlaag van woede het klooster had uitgejaagd. De broeders zijn het er niet mee eens en laten dat hun abt duidelijk weten. Bernardus moest zijn medebroeders vaak om vergeving te vragen, omdat hij hen met zijn bekende ironie (Ep 88,4) had gekwetst, of omdat hij te snel tussenbeide kwam “met die overhaasting die hem eigen was”. (Ep 290, 269, 274)
      
    Maar Bernardus was vooral vervuld van liefde voor zijn broeders, die hij “de vreugde van zijn hart en de helft van zijn ziel” noemde (Ep 1,11). Het vermogen om lief te hebben was hem volgens Godfried van Auxerre, zijn secretaris die lang met hem samenleefde, al van jongs af eigen. Dat vermogen investeerde hij ten volle in zijn herderlijk dienstwerk. Tien jaar na zijn dood getuigt Godfried over de manier waarop Bernardus zijn taak als abt opvatte:
“Het is nauwelijks te geloven met hoeveel zorg hij erover waakte dat niemand terneergeslagen werd door droefheid of sombere gedachten. Omdat hij ieder van binnenuit kende, raadde hij makkelijk iemands verdriet. Met hoeveel goedheid droeg hij er zorg voor dat niemand overstelpt raakte met werk, noch verslapte door een teveel aan rust. Als men het zo zou mogen zeggen, woog hij met tedere liefde de slaap van elke broeder. Door een soort van goddelijke ingeving kende hij de krachten, de ziel en de maag van elkeen. Uit liefde tot Jezus Christus maakte hij zich waarlijk tot dienaar van allen.”

Niemand onder de honderden monniken van Clairvaux voelde zich uitgesloten van de liefde van deze vader. De bron van Bernardus’ affectief welbevinden, van zijn emotioneel en affectief evenwicht, lag nergens ander dan in Clairvaux, in het samenleven met zijn broeders. Hij heeft er zich daarom nooit van willen distantiëren. ‘Waar je genegenheid naar uitgaat, daar is je ziel’, noteert hij in een brief (Ep 506). En is roeping iets anders dan je ziel volgen, waarin je Gods stem beluistert? Bernardus’ roeping en zijn identiteitsgevoel waren volkomen één met zijn dienstwerk als vader van de gemeenschap van Clairvaux. Dat was zijn vreugde en zijn liefde en daarin betoonde hij zich heilig.  
                   
 Br. Guerric ocso     Abdij van Prébenoît
1



Lees meer...


 

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

 
   Mediteren is binnengaan in de vergoddelijking via Jezus.

Langs hem om worden wij één met God. Met Hem overstijgen wij onszelf totaal en laten we onszelf achter om in Hem een nieuwe schepping te worden. In Hem is mediteren een proces van zelftranscendentie. In de mate dat we onszelf overstijgen delen we in de goddelijke natuur, omdat we leren één te worden met de kracht van de liefde.

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Nieuwe wegen … op weg naar een nieuw tijdperk!


‘Het is niet erg realistisch te verwachten dat de meerderheid van de nones binnen de huidige (geestelijke en institutionele) grenzen van de kerk een permanent thuis zal vinden. Maar centra van een open christendom, die vooral meditatiecursussen aanbieden, kunnen deze grenzen wel verleggen.’
‘Christenen die de moed hebben de huidige mentale en institutionele grenzen van de traditionele kerken te overschrijden en er, naar het voorbeeld van de heilige Paulus, in slagen voor allen alles te zijn en als zoekers met de zoekers nieuwe wegen inslaan, zullen daarmee waarschijnlijk de meest waardevolle dienst bewijzen aan de geloofwaardigheid en de vitaliteit van het geloof.’
De namiddag van het christendom
OP WEG NAAR EEN NIEUW TIJDPERK (blz.193)
(Kok Boekencentrum. Nl Utrecht)
Tomá? Halík (Praag, 1 juni 1948) Tsjechisch rooms-katholieke priester, filosoof en theoloog.


Lees meer...

Quote


bt.orval

 

 

‘Het verlangen naar het absolute ontwaakt in de individuele mens met een verschillende intensiteit, op een verschillende leeftijd, in verschillende omstandigheden;
het komt ook op verschillende manieren en in verschillende vormen tot hen.’‘

 

 

 

Een ervaring

 

Afbeelding1 In rust en stilte de diepere laag van het leven zoeken!
 
Terug thuis met een warm hart denk ik terug aan de abdij van Orval.
Wat was het daar heerlijk te vertoeven.
De rust voelde als thuiskomen na 7 jaren van geluk en veel verdriet!
Wat heb ik lieve en warme mensen tegengekomen, die ook de diepere laag van het leven zochten!
Rust en stilte geeft tijd om na te denken.
En effen jezelf te ontmoeten waar je tegenaan loopt en probeert ervan los te komen. Bij mij was het vooral de controle los te laten.
Veel opgestoken van de woorden van priester Dirk die de bijbel analyseert en er zijn woorden aan brengt.
Liefde, stilte, natuur, genieten van kleine dingen heb ik  allemaal beleefd tijdens de dagen in Orval!
Dankjewel dat mijn zus en ik erbij mochten zijn.
Als God het belieft wil ik volgend jaar er terug bij zijn.
Liefs
Shirley 
Een jonge deelneemster.
Stille abdijdagen Orval mei 2023

meer getuigenissen:klik hier

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

 Jij staat er nooit alleen voor!

De samenleving is zo vaak erg wreed omdat een fout ons kwalificeert voor het leven. Die beschuldigende vinger vernielt ons. Maar ik vertel u één ding; jij stond er nooit alleen voor, zelfs toen je grote fouten hebt gemaakt. De Heer was altijd daar en stond klaar om u bij de hand te nemen en opnieuw te helpen opstaan. Ons leven wordt niet overstemd door fouten, die ons vaak aan het denken zetten over welke weg we willen gaan.

Lees meer...

Homilie voor het feest van de gedaanteverandering van de Heer 6 augustus 2023

dirk

Homilie voor het feest van de gedaanteverandering van de Heer 6 augustus 2023


Gedaanteverandering … Transfiguratie … Omvorming …
Evgeny Vuchetich (1908-1974), Jesaja 2, 4 (geschenk van USSR aan de VN, 1960)

De Italiaanse monnik Enzo Bianchi wijst er op
dat het feest van de Gedaanteverandering een feest van hoop is, hoop op verandering, op omvorming van mens en wereld.
Ten diepste zijn we een mens zoals Jezus
en we kunnen het ook worden en zijn in ons leven:
mensen die stralen, die Gods goedheid en liefde uitstralen, mensen gezuiverd van alle angst en zelfzucht.
We kunnen nieuwe mensen worden, mensen waarin God welbehagen heeft.
Dat betekent niet dat God nu nog geen welbehagen in ons heeft en dat Hij ons nu nog niet graag ziet.

Lees meer...

Homilie voor de 17de zondag door het jaar A 30 juli 2023

Homilie voor de 17de zondag door het jaar A 30 juli 2023



Voor koning Salomo is wijsheid belangrijker dan een lang leven,
belangrijker en kostbaarder dan rijkdom, die alle zekerheid en plezier kan verschaffen en belangrijker dan veiligheid en macht.
Hij gelijkt daarmee op die landman en die koopman,
die de gevonden schat en parel veel kostbaarder achten dan hun hele bezit. Maar wat is wijsheid?
Echte wijsheid is anders dan het vele weten,
dan de kennis waarnaar velen zo gulzig op zoek gaan.
Echte wijsheid is anders dan de kennis die mensen de status van wijze bezorgt, een status waardoor je uitgenodigd wordt in praatprogramma’s

of geïnterviewd wordt met een indrukwekkende boekenkas op de achtergrond.
Echte wijsheid is hetgeen mensen leidt naar diepe vrede en vreugde, naar echt geluk. Wijsheid hebben we niet in onszelf.
We vinden wijsheid, we ontdekken ze,
net zoals de landman en de koopman de schat en de parel vinden, hetzij bij toeval, hetzij na een lange zoektocht.
Waar is wijsheid te vinden?
Niet in onszelf en dus ook niet in de zo geprezen intuïtie. Bij medemensen?
Ja, bij wijze medemensen,
mensen die in het schenken van hun wijsheid geen enkele verborgen agenda hebben
maar alleen het geluk van anderen op het oog hebben. Bij de massa is geen wijsheid te vinden.

Lees meer...

Homilie voor de 11de zondag door het jaar A 18 juni 2023

Homilie voor de 11de zondag door het jaar A 18 juni 2023



Het evangelie van deze zondag is het begin van de zgn. zendingsrede in het Mt-evangelie, het onderricht dat Jezus aan zijn twaalf leerlingen geeft
vooraleer Hij hen uitzendt om te verkondigen dat het Koninkrijk der hemelen nabij is,
om zieken te genezen, doden op te wekken, melaatsen te reinigen en duivels uit te drijven. Ze worden geroepen en gezonden om te doen wat Jezus deed en doet.
Ze zetten zijn zending en zijn werk verder.
Er is slechts één iets dat Jezus daarvan niet vroeg aan de twaalf:
de oproep tot bekering.
Misschien omdat ze zelf nog nood hadden aan bekering.
Bijna alle bijbelgeleerden zijn het erover eens dat volgens de evangelist Matteüs Jezus zijn zendingsrede niet alleen richt tot de twaalf apostelen,
maar tot alle toekomstige christenen, die het nieuwe Godsvolk zullen vormen.
Die twaalf apostelen vertegenwoordigen de twaalf stammen van Israël, het eerste godsvolk, maar ze vormen ook het begin van het nieuwe Godsvolk, waartoe ook wij behoren.
Aan de Israëlieten in de Sinaïwoestijn liet God weten dat Hij hun volk als zijn eigen volk heeft gewild,
als een eigendom waarmee Hij mag doen wat Hij wil.

En wat wil Hij er mee doen?
Hij wil het gelukkig maken maar
Hij wou en wil met en door het volk van Israël zich ook openbaren aan de wereld en wegen wijzen die leiden naar een vredevol en rechtvaardig samenleven.
De uitverkiezing van Israël hield en houdt dus een opdracht in.
Veel gelovige Joodse mensen zijn zich nog van die opdracht bewust. In Jezus’ tijd kon dat niet gezegd worden van veel religieuze leiders. Vooral in Jeruzalem trof men zichzelf dienende leiders aan.
Actualiserend moet men daarbij helemaal niet alleen kerkleiders viseren,
maar iedereen die, gedoopt en gevormd, denkt de kerk er is om hen te dienen en onvoldoende bewust is dat ieder christen door het doopsel en vormsel
een opdracht en een zending heeft ontvangen.
Wij, die samen de kerk van God zijn, vormen het volk van God, dat zich steeds moet bekeren en zich steeds moet vernieuwen en zich steeds aan zijn zending in de wereld dient te houden.
En ieder van ons deelt in die zending en is geroepen eraan mee te werken. Onze roeping om Jezus na te volgen, om christen te zijn,
licht in de wereld, zout van de aarde, gist in de deeg,
is de roeping om Gods liefde te openbaren in onze liefde voor medemensen.

Lees meer...

Homilie voor de 10de zondag door het jaar A 11 juni 2023




“Ik wil liever barmhartigheid dan offers.”

Ik wil liever barmhartigheid dan offers.
Jezus kent zijn Bijbel.
Niet alleen weet Hij de gepaste verzen te citeren,
Hij weet ook precies wat ze betekenen
en wanneer Hij ze kan citeren in een gesprek of twistgesprek. Nu verwijst Hij naar een vers uit de profetie van Hosea,
een vers dat we op deze zondag in de eerste lezing hoorden:
Want vroomheid wens Ik, geen offergaven.
‘Vroomheid’ is een wat ongelukkige vertaling van het Hebreeuwse chesed.
Dat betekent verbondenheid en solidariteit met je medemens,
een verbondenheid en solidariteit die je brengt tot verantwoordelijkheid en zorg.
Deze verbondenheid en solidariteit met en zorg voor je medemens
worden op meerdere plaatsen in het Oude Testament boven offers gesteld.

Er is bij de profeten zelfs een afkeer voor dat offergedoe te bespeuren en voor het denken en de gezindheid die ermee gepaard gaan.
Alsof men door te offeren God en plezier zou doen om van Hem dan gunsten te bekomen.
Maar we doen God geen plezier met offers. Hij heeft van ons geen offers nodig. En wij moeten trouwens niets doen om zijn gunsten of liefde te verwerven.
Zijn liefde is onvoorwaardelijk.
Wat Hij van ons verlangt is erkenning van zijn liefde
die zich uit in verbondenheid en solidariteit, in zorg en barmhartigheid.
Offeren dienen we ook niet te doen om ons een goed geweten te verschaffen. God verlangt van ons niet dat we ons een imago van een goed mens verwerven,

Lees meer...

Homilie voor de 6de paaszondag A 14 mei 2023

dirk

Homilie voor de 6de paaszondag A 14 mei 2023



Onze 41 vormelingen zagen er goed uit.
Hun ouders en wellicht zijzelf ook hadden ervoor gezorgd dat ze er goed uitzagen. Maar wat een mens echt mooi maakt, is niet iets uiterlijks.
Clouseau zingt in hun lied Vanbinnen: Het zit vanbinnen. Diep vanbinnen.
Wat een mens echt mooi maakt zit diep vanbinnen.
En wat diep vanbinnen zit kan zich tonen in een glimlach. Een glimlach maakt een mens mooi.
Boudewijn de Groot zingt dan weer:
Een glimlach zal voldoende zijn, die worden we nooit moe.
Niet een glimlach uit schaamte, niet een verbergende glimlach. Maar een glimlach waar zelfvertrouwen en diepe vreugde uitstraalt, zelfvertrouwen en vreugde omdat je diep vanbinnen weet
dat je aanvaard en bemind bent,
dat je kostbaar bent in de ogen van anderen
- daarom niet in de ogen van heel de wereld,
maar in deze van mensen die voor jou belangrijk zijn.
Diep van binnen kan het besef leven
dat je mensen ontzettend vreugdevol maakt,
niet omdat je er angstig alles aan doet aan hun verwachtingen te beantwoorden, niet door wat je doet en presteert, niet door wat je weet of kent of durft,

Lees meer...

Homilie voor de 7de paaszondag A 7 mei 2023

Homilie voor de 7de paaszondag A 7 mei 2023


“Wie Mij ziet, ziet de Vader” (The Passion of the Christ)

Wie Mij ziet, ziet de Vader.
Het is zeker dat deze woorden niet alleen tot Filippus gericht zijn, maar ook tot ons. Dan is het meteen duidelijk dat ‘zien’ hier niet onmiddellijk een lichamelijk zien is. De Jezus die wij ‘zien’ is de Verrezene. Die zien we met de ogen van het geloof.
Wat is dat ‘zien met de ogen van het geloof’?
Wie Mij ziet, ziet de Vader.
Jezus leert ons op een heel andere wijze kijken naar God,
denken over God en geeft ons dan ook een heel andere kijk op geloven.
Hij geeft ons met andere woorden een ander Godsbeeld en ‘ander geloven’. Dat anders zijn is radicaal anders, zet de zaken op hun kop.
De leden van de kerkgemeenschap van Johannes konden dat andere inzien.

Het was anders i.v.m. het Godsbeeld van Grieken en Romeinen,
en zelfs ook wat anders i.v.m. het Godsbeeld van veel vrome Joden.
Maar de God van het evangelie werd al snel opnieuw ingepakt
in oudere en vertrouwde Godsbeelden en zoals in deze tijd nog altijd gebeurt in heel wat menselijke overwegingen, verstandelijke en emotionele.
Dat geldt ook voor onze kijk op Jezus.
Daarom schrijft paus Franciscus in De Vreugde van het Evangelie: “Jezus Christus kan ook komaf maken met de vervelende ideeën waarin we Hem willen opsluiten.”

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie tweede paaszondag A Beloken Pasen
  2. Homilie voor het hoogfeest van Pasen 2023
  3. Homilie voor de 5de zondag van de veertigdagentijd A 26 maart 2023
  4. Homilie voor de eerste zondag van de veertigdagentijd A 26 februari 2023

Pagina 1 van 22

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top