Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Homilie voor de 16 zondag door het jaar B

19 juli 2015

Homilie voor de 16de zondag door het jaar B

Het evangeliefragment van deze zondag
is de inleiding op het verhaal van de broodvermenigvuldiging in het Marcus-evangelie.
We lezen dat Jezus medelijden heeft met de menigte mensen
en dat Hij hen uit medelijden uitvoerig onderricht.
Want de mensen hebben nood zingevende, hoopgevende, richtinggevende woorden;
woorden die Petrus ‘woorden van eeuwig leven’ noemt.
In het boek Deuteronomium lezen we ook
dat de mens niet van brood alleen leeft,
maar van ieder woord dat komt uit de mond van God.

Lees meer...

Homilie voor de 15 zondag door het jaar B

12 juli 2015

Homilie voor de 15de zondag door het jaar B

Als Jezus zijn leerlingen uitzendt om deel te nemen aan zijn zendingswerk,
dan drukt hij hen op het hart
dat ze niet al te veel voorzorgen moeten nemen om voor zichzelf te zorgen
en dan waarschuwt hij hen dat ze op veel plaatsen niet zullen ontvangen worden
dat veel mensen niet naar hen zullen luisteren,
dat veel mensen hun boodschap niet zullen aanvaarden.
Ook de profeet Amos krijgt te horen dat hij met het woord van God niet welkom is.
Het is nu natuurlijk niet zo dat,
als mensen het met je oneens zijn, jouw mening niet aanvaarden,
geen rekening willen houden met wat je zegt,
je het toch bij het rechte eind hebt en je – zoals Amos - Gods gelijk aan je kant hebt.

Lees meer...

Homilie voor de 11de zondag door het jaar

Homilie voor de 11de zondag door het jaar B
14 juni 2015

De “parabels van het zaad” in Marcus 4 zijn parabels tegen moedeloosheid en ongeduld.
De groeikracht waarover Jezus het heeft in die parabels
is de kracht is van verandering, de kracht van de transformatie.
Het evangelie staat werkelijk vol met verhalen van verandering:
mensen ontmoeten Jezus en de kracht van het geloof doet veranderen, genezen.
Denken we maar aan het verhaal van de bekering (genezing) van Zacheüs
en de vele genezingsverhalen.
Daar geschiedt de verandering in een opvallend en eenmalig gebeuren.
Maar ook de parabels van de groeikracht van het zaad zijn wonderverhalen.
Ook daar geschiedt een wonder, verandert er iets:
iets kleins wordt iets groots, iets weinig wordt veel.

Lees meer...

Homilie voor het feest van Sacramentsdag

Homilie voor het feest van Sacramentsdag

Het feest en de vroomheid er rond dateren van de Middeleeuwen
en leggen de nadruk op de verering van het geconsacreerde hostiebrood,
eigenlijk van de aanwezigheid van de verrezen Heer in het geconsacreerde hostiebrood.
In de zoektocht naar een authentieke geloofsbeleving,
waarbij we ons moeten durven ontdoen van een aantal opvattingen en vroomheden,
wil ik – zonder enige pretentie maar wel met grote bekommernis –
straks enkele gedachten bij het feest formuleren.
Ik ontken natuurlijk de reële tegenwoordigheid van de verrezen Heer niet.
Door de gave van de Geest is Hij als de levende in ons midden aanwezig,
zeker al waar twee of drie verenigd zijn in zijn Naam.
Wij allen vormen het lichaam van de verrezen Heer, zijn aanwezigheid in de wereld.
Wij zijn gezonden om zijn werk in deze wereld verder te zetten.
Door de gave van de Geest is de verrezen Heer ook in ieder van ons aanwezig.
Ieder van ons moet sacrament zijn van Christus’ aanwezigheid.
Dat zijn we als we in eenheid met Christus leven.

Lees meer...

Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.

Homilie van het hoogfeest van Pinksteren
2 4 mei 2015

Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.

Het openbaart ons ook de diepe betekenis van het Paasmysterie.

Op het vijftig dagen durende Paasfeest vieren we het nieuwe leven.

Vooreerst de verrijzenis, het nieuwe leven van Jezus van Nazaret, de Christus,

een leven van totale eenheid met God,

een leven dat ook ons eens ten deel zal vallen.

Ooit zullen ook wij bekleed worden met Jezus’ heerlijkheid.

Vervolgens vieren wij ons nieuw leven hier en nu:

een leven in eenheid met Christus,

een leven van liefde, vredevol en vreugdevol,

een leven van gerechtigheid, van liefde voor onze medemensen,

een leven ontdaan van angst en zelfzucht,

een leven ontdaan van kwaad en zonde.

Vandaag gedenken we dankbaar

dat dit leven voor ons mogelijk is door de gave van de Geest van God,

de Geest die ook in Jezus leefde, helemaal,

zo dat het evenzeer de Geest van Jezus is

en Jezus terecht kan zeggen dat Hij ons doopt met heilige Geest, met vuur.

Lees meer...

Homilie voor het Hoogfeest van de Hemelvaart van de Heer

 

14 mei 2015

 

Het feest van de Hemelvaart van de Heer wordt gevierd in de Paastijd.

Natuurlijk, want het immers innig met het Paasfeest verbonden.

Sterker nog, het vormt met het Paasfeest een eenheid

en het laat zien wat eigenlijk bedoeld wordt met verrijzen.

Verrijzen is ‘naar de hemel varen’.

En ‘naar de hemel varen’ is totaal één worden met God.

Verrijzen is totaal één worden, totaal één zijn met God.

Bij Jezus gaat het over een wezenseenheid met God.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie van de zesde zondag na Pasen
  2. De Verrezene ervaren en zelf "Verrijzen"
  3. Het nieuwe leven : aandacht voor God.

Pagina 31 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top