Tekst en onderricht oktober 2023
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS
LEERHUIS VOOR BIJBELSE SPIRITUALITEIT
30ste jaargang
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
Tekst en ondeericht september 2023
30ste jaargang
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Pablo Gargallo (1881-1934), De profeet (Middelheim, Antwerpen)
Bijbellezing uit de profetie van Jeremia:
1, 1 De woorden van Jeremia, zoon van Chilkia, een priester uit Anatot in Benjamin.
2 Tot hem kwam het woord van Jahwe,
in de tijd van Josia, zoon van Amon, koning van Juda. Het was in het dertiende jaar van diens regering.
3 Vervolgens onder Jojakim, zoon van Josia, koning van Juda,
tot het eind van het elfde jaar van Sidkia, zoon van Josia, koning van Juda. In de vijfde maand van dat jaar ging Jeruzalem in ballingschap.
4 Het woord van Jahwe kwam tot mij:
5 “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, koos Ik u uit. Voordat ge geboren werd, bestemde Ik u voor Mij.
Als profeet voor de volken heb Ik u aangewezen.”
6 Ik zei: “Ach, Jahwe, mijn Heer, ik kan niet spreken; ik ben veel te jong.”
7 Maar Jahwe antwoordde: “Zeg niet:`Ik ben veel te jong!'
Naar iedereen tot wie Ik u zend, moet gij gaan en alles wat Ik u opdraag, moet ge hun zeggen.
8 Wees niet bang voor hen, want Ik ben bij u om u te redden.”
- Godsspraak van Jahwe.
Tekst en onderricht 26 maart 2024
LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2023-2024
MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.
26 maart 2024
CONTEMPLATIE, over zien zoals God ziet.
Contemplatie is de beleefde ervaring van het besef, het diepe besef, dat God zich rondom jou bevindt, voor jou en achter jou.
Dat Hij je roept, je beweegt, je in je diepste zelf uitnodigt om meer leven te vinden hier en nu.
Grote christelijke contemplatieven – samen met contemplatieven uit elke belangrijke spirituele traditie zoals Rumi, de soefi dichter, Dogen, de Japanse zenmeester, Thich Nhat Hanh, de boeddhistische wijze, Vevekinanda, de hindoeïstische asceet –
kunnen je overtuigen dat spirituele vrede je deel zal zijn wanneer je jezelf steeds meer in Gods aanwezigheid onderdompelt in je eigen leven,
in plaats van alleen maar routineoefeningen van de religie op je te nemen. De natuur wordt op die manier een springplank naar God.
De Schriften worden getuigenissen van Gods wil voor deze wereld.
Je eigen leven wordt het bewijs dat God reeds al de tijd met jou onderweg was.
Het komt er nu alleen op aan om de dialoog aan te gaan
in je hart, waar de Geest van God wacht om je eigen geest en hart te openen om God binnen te laten. Je begint in te zien, dankzij de getuigenis van al deze contemplatieven die je zijn voorgegaan,
Tekst en onderricht 25 uni 2024
MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.
25 juni 2024
ZUIVERHEID VAN HART, over een leven de moeite waard om geleefd te worden.
Hoe kunnen we in het leven iets ontdekken dat blijft? Dat hangt af van de plaats waar je het denkt te vinden.
Als je de mechanismen van het leven onder de loep neemt – de systemen waarop alles steunt in onze moderne wereld – dan luidt het antwoord dat er niets blijvend is.
Zowel functies als de manier waarop zaken gebeuren, veranderen steeds weer. Ook de manier waarop je dingen doet, is aan verandering onderhevig.
Maar kijk je naar het hart, naar wat mensen doen omdat ze vinden dat ze zo meer heel worden, dan kan je iemand die een bepaald doel voor ogen heeft er veel gemakkelijker uitpikken.
Onze zuster Jerome was vierennegentig toen ze in de keuken viel en haar heup brak. Terwijl ze haar naar de ambulance brachten, riep ze tegen het keukenpersoneel: ‘Luister, laat die theedoeken maar liggen. Ik zal ze wel opvouwen als ik terug ben.’ Ze heeft, wat te verstaan valt, deze taak nooit meer kunnen opnemen.
Tekst en Onderricht op 15 april 2025
Onderricht op 15 april 2025
Freeman stelt dat het kruis zoiets is als een zenboeddhistische koan. De betekenis ervan vat je pas in de beleving.
En de betekenis ervan is paradoxaal.
Want ze is gelegen in de paradoxale waarheid dat sterven leven is. Er is geloof nodig om die waarheid te aanvaarden en te beleven, geloof dat ook duidelijk maakt wat geloven is: vertrouwen.
Het kruis verwijst natuurlijk naar de kruisiging.
Voor ons is de kruisiging meer dan een historische gebeurtenis waarvan de beleving alleen maar zou gelegen zijn
in het bewustzijn van de lijdende Christus.
De kruisiging is een goddelijk-menselijk gebeuren,
nl. het sterven waarin het goddelijke het menselijke raakt, waarin te beleven valt dat sterven de weg naar leven opent. Dat is wat het paasgebeuren openbaart.
Kruisiging hoort bij het paasgebeuren.