Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en onderricht juni 2025

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE

Onderricht op 3 juni 2025

Christus is de geïncarneerde Logos, Gods bezielende wijsheid.
Deze wijsheid is eeuwig, onveranderlijk en universeel als Gods wezen zelf. Maar die wijsheid drukt zich universeel uit in historische, particuliere, tijdelijke en veranderlijke wijzen.
Willen we echter naar de bron zelf terugkeren en bij die bron vertoeven, dan moeten we in en door maar ook achter dat veranderlijke, particuliere en tijdelijke leren zien en horen.
En hoewel het eeuwige wel degelijk in dat alles aan bod komt, moeten we het dan even het zwijgen opleggen en loslaten.
Dat is wat we doen als we mediteren en in alle eenvoud leren zwijgen, stil zijn en ons gebedswoord herhalen.
Toch ondervinden we dat deze eenvoudige weg moeilijk is.

Lees meer...

Onderricht 6 mei 2025


Onderricht op 6 mei 2025

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen
door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen.
Maar wie zijn leven verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het redden. (Mc 8, 34-35)

Dit vers staat werkelijk centraal in het Marcusevangelie, het evangelie, waarvan nogal wat exegeten denken
dat het geschreven is voor de christenen van Rome, als een laatste catechese voor de catechumenen die in de paasnacht gedoopt werden.
Het evangelie wil een antwoord bieden op twee vragen:
wie is die Christus die jullie (catechumenen – doopkandidaten) willen navolgen, en wat houdt die navolging in?
Wat betekent het dus christen te zijn?
Christen zijn is een leven leiden waarin we ons beijveren om de meest volledige vorm van mens zijn te bereiken, eigenlijk, waarin we de Geest toelaten

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 15 april 2025


Onderricht op 15 april 2025

Freeman stelt dat het kruis zoiets is als een zenboeddhistische koan. De betekenis ervan vat je pas in de beleving.
En de betekenis ervan is paradoxaal.
Want ze is gelegen in de paradoxale waarheid dat sterven leven is. Er is geloof nodig om die waarheid te aanvaarden en te beleven, geloof dat ook duidelijk maakt wat geloven is: vertrouwen.
Het kruis verwijst natuurlijk naar de kruisiging.
Voor ons is de kruisiging meer dan een historische gebeurtenis waarvan de beleving alleen maar zou gelegen zijn
in het bewustzijn van de lijdende Christus.
De kruisiging is een goddelijk-menselijk gebeuren,
nl. het sterven waarin het goddelijke het menselijke raakt, waarin te beleven valt dat sterven de weg naar leven opent. Dat is wat het paasgebeuren openbaart.
Kruisiging hoort bij het paasgebeuren.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 6 mei 2025


Onderricht op 6 mei 2025

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen
door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen.
Maar wie zijn leven verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het redden. (Mc 8, 34-35)

Dit vers staat werkelijk centraal in het Marcusevangelie, het evangelie, waarvan nogal wat exegeten denken
dat het geschreven is voor de christenen van Rome, als een laatste catechese voor de catechumenen die in de paasnacht gedoopt werden.
Het evangelie wil een antwoord bieden op twee vragen:
wie is die Christus die jullie (catechumenen – doopkandidaten) willen navolgen, en wat houdt die navolging in?
Wat betekent het dus christen te zijn?
Christen zijn is een leven leiden waarin we ons beijveren om de meest volledige vorm van mens zijn te bereiken, eigenlijk, waarin we de Geest toelaten
ons tot die nieuwe mens, de gelijke van Christus, te hervormen. Dat beijveren of dat toelaten houdt in dat we onszelf verloochenen, dat we ons ‘leven verliezen’, en dat betekent
dat we angst en egoïsme als de leidende principes van ons leven loslaten, dat we het op onszelf gerichte bewustzijn laten omvormen
tot zuivere aandacht voor de ander,

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 1 april 2025


Onderricht op 1 april 2025

Wijsheid is universeel
maar drukt zich uit in meerdere talen en vormen.
Zo erkent men overal de noodzaak van zelfontlediging
- het leeg worden van het innerlijke van zichzelf, van het ‘ego’–
om te komen tot innerlijke vrede, tot standvastigheid, tot het verwerven van een open geest
en tot openhartigheid in spreken en handelen. Meditatie is een weg van zelfontlediging.
En op die weg, in de praktijk van de meditatie, zijn drie belangrijke ervaringen te vinden:
eenvoud, complexiteit en mislukking.
Mediteren is eenvoudig en het onderricht ervan ook. Ieder onderricht dat volgt op een eerste introductie is altijd slechts herinnerd worden aan.
En de wijze waarop men mediteert is eigenlijk ook eenvoudig en universeel. In meditatie komt het er dus op aan gedachten en emoties los te laten.
Meditatie is een oefening in geconcentreerde aandacht
door het blijven aandachtig uitspreken van de mantra of het gebedswoord.
Dat is niet moeilijk. Dat is niet ‘complex’.
Wij zijn ‘complexe’ wezens, de complexiteit is in ons.
En die is de oorzaak van ons mislukken,
of toch, datgene wat we in meditatie zouden mislukken noemen, namelijk, het ontbreken van concentratie en aandacht.
We moeten echter leren daarmee en met onze complexiteit om te gaan.
Op het spirituele pad is mislukking onvermijdelijk
en zelfs noodzakelijk, al is het maar om nederig te worden en te blijven.
In ons mediteren lijkt het eenvoudig aandacht schenken zo moeilijk dat het eenvoudige dus onuitvoerbaar lijkt.
Maar een groter falen zou het niet volharden zijn ondanks deze ‘mislukking’, het opgeven omdat ‘ik’ niet succesvol ben
en de zaak daarom niet succesvol lijkt.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en Onderricht op 18 maart 2025
  2. Onderricht op 4 maart 2025
  3. Onderricht op 18 februari 2025
  4. Tekst en onderricht 4 februari 2025

Pagina 150 van 155

  • Start
  • Vorige
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top