Tekst en onerricht 16 januari
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024
Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.
Denk aan het gegeven dat als we slapen dat bewustzijn stilvalt.
En dan kan zich door beelden in dromen een andere dimensie
van ons bestaan zich openbaren: het onbewuste, het onderbewuste.
Tekst en Ondeericht januari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 januari 2024
In een contemplatief leven zijn we bewust dat ons gebed en ons actief leven innig met elkaar verbonden zijn, omdat ze dezelfde krachtbron hebben, dezelfde oorsprong.
Het liefdevol en respectvol omgaan met medemensen
is een wezenlijk aspect van ons gelovig leven, van ons contemplatief leven. Paus Franciscus drukt dat heel kernachtig uit:
We hebben nood aan een contemplatieve ingesteldheid die ons iedere dag opnieuw in staat stelt te ontdekken dat we dragers zijn van een goed dat ons tot mens maakt, en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.
(De Vreugde van het Evangelie 264)
Het mediteren dat wij betrachten heeft als enig doel mens te worden, een nieuw leven te leiden, een leven van liefde.
Liefdevol omgaan met anderen is evenzeer noodzakelijk om een zinvol leven te leiden.
En een liefdevol leven maakt ons gebed en mediteren zoveel zinvoller en intenser.
Het verbond, de verbondenheid met de God van liefde
beleven en onderhouden is trouwens uiteindelijk alleen maar mogelijk in en door een liefdevol leven, een leven van zorg, verantwoordelijkheid, inzet en dienstbaarheid aan de medemens, vooral aan de medemens
die op onze liefde, zorg en verantwoordelijkheid een appel doet.
Tekst en Onderricht december 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 5 december 2023
“Verlies dus de moed niet…”
Net zoals het christen worden en zijn, is meditatie en contemplatief leven geen ‘esthetische’ en ontspannende onderneming.
Het is goed dit te beseffen als je begint aan de weg, aan de navolging. Eveneens is het goed te weten dat er allerlei ‘gevaren’ loeren op de weg. Wijsgeren uit het Oude Testament en oudchristelijke vaders wisten het al: als je de Heer gaat dienen, dan zullen beproevingen je deel zijn.
Meteen moet ook duidelijk zijn dat je de weg naar een innerlijk leven niet kunt bewandelen als je niet bereid bent
een puur materialistisch leven op te geven
of als je louter een fysiek of psychisch voordeel wil behalen.
Dat is materialistisch, leidt tot voortdurende neiging tot evalueren en dus tot ontgoocheling en ontmoediging.
Een goed begin is het verlangen om bewust te leven, niet geleefd te worden noch de speelbal te zijn van onze emoties,
gevoelens en verinnerlijkte wereldse normen en waarden.
Tekst en Onderricht 19 december 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 december 2023
De taal waarmee John Main ons hier toespreekt klinkt wat ‘dogmatisch’:
“je moet verdergaan”; “De discipline van de meditatie richt deze eis op een absolute manier tot ons”; “Dit is de eis die de mantra ons stelt”; “onwrikbare trouw”….
Dit is eigenlijk de taal van alle spirituele raadgevers,
uitgenomen van diegenen, die al rekening willen houden met de gevoeligheid van mensen, die dogmatisch verankerd zijn in de autonomie van het “ik”.
Meteen valt ook op te merken dat hetgeen ‘geëist” wordt
vrijheid, een zinvol leven of – om het met Jezus’ woorden te zeggen – volkomen vrede en vreugde voor ogen houdt.
Er is bovendien een immens onderscheid en verschil
tussen wat mensen als eis en plicht en wet anderen opleggen, en hetgeen God als gebod of plicht voorhoudt als weg ten leven.
Er is een immens onderscheid en verschil
tussen de normen van de wereld, de mode en de publieke opinie en hetgeen de liefde voor de medemens van mij vereist.
Er is een immens onderscheid en verschil tussen de dwang van een sociaal keurslijf
en de verplichtingen die voortvloeien uit een vrij gekozen engagement.
Tekst en onderrricht 21 november 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 november 2023
John Main geeft in deze korte tekst het voornaamste doel van meditatie aan: ons open en beschikbaar maken voor Gods kracht in ons,
die natuurlijk de kracht van de liefde is.
Morton Kelsey drukt dezelfde idee uit als hij noteert:
“Een van de belangrijkste doelstellingen van meditatie is ons openstellen voor de realiteit van de Vader op zo’n wijze dat we mensen worden, die in staat zijn om lief te hebben.” De band tussen meditatie en liefhebben is onlosmakelijk.
Mediteren is niet te scheiden van tot liefde bekwaam worden en zijn. Meditatie leidt tot liefdebekwaamheid,
en liefdevolle inzet voor en liefdevolle omgang met medemensen leidt tot een echter en dieper gebedsleven.
Innerlijke groei heeft nood aan én meditatie en gebed én aan een liefdevolle relatie met medemensen.