Tekst en onderricht 5 maart 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 5 maart 2024
Dinsdag 5 maart 2024
Trouw zijn aan ons gebedsleven en aan onze meditatiepraktijk heeft te maken met geduld en het besef dat alles wat groeit,
zowel in de natuur als in het innerlijk van de mens, tijd nodig heeft. Kelsey kijkt met verwondering naar de immense reuzesequoiabomen, de mammoetbomen van het Sequoia National Park,
waarvan de grootste, General Sherman genaamd, 84 meter hoog is.
Deze in de tuin voor het gastenkwartier in Chimay is ‘maar’ 35 meter hoog.
Al deze reuzen zijn allemaal begonnen als kleine zaden,
maar deze zaden vonden de goede omgeving om te gedijen en te groeien: een goede bodem, voldoende licht en warmte,
voldoende vocht dat de goede voedingsstoffen aanbracht, en mensen die hen de tijd gunden om te groeien
en er niet de bijl of de zaag hebben ingezet.
Armoede is het ideale klimaat en de ideale omgeving
om het zaad van het geestelijke leven te laten gedijen en groeien, zowel het zaad van het gebed en de doorleefde relatie met God
als het zaad van een liefdevol leven in een vredevolle relatie met medemensen.
Tekst en Onderricht op 20 februari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 20 februari 2024
Meditatie is je laten openen voor het diepere in ons, voor het transcendente, voor God.
Het kan ook het antwoord zijn op de ervaring van geopend worden, of, om het met een ander beeld te zeggen, van “aangeraakt” worden.
Geloven is dat ook niet in de eerste plaats het hebben van meningen
of het voor waar houden ervan, maar wel, een toestand van geopend zijn, geopend zijn en ervaren, het ontvangen van een identiteit,
deze van de geliefde.
Meditatief leven is dus je openstellen voor die aanraking, of is het gevolg van het aangeraakt zijn.
Dat is moeilijk voor de mens die autonoom wil zijn.
En bij de drang naar autonomie voegt zich dra zelfgenoegzaamheid en het ideaal van zelfredzaamheid.
Geluk en zin in het leven zijn dan zelf te bepalen en te realiseren,
zonder hulp van wie dan ook, zeker niet vanuit de diepte of vanuit de hoogte. Men is onaanraakbaar.
De invulling van wat zinnig is, is dan gelegen in zelfrealisatie, in bevrediging, beveiliging en bevestiging van het ego,
in de zorg dat je iemand bent en blijft.
Tekt en Onderricht 6 februari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 6 februari 2024
Als we het contemplatieve leven als een leven van stilte aanduiden en als we het dan hebben over de cultuur van de stilte,
dan behoort tot dat leven en tot die cultuur
zeker de stilte als een quasi materieel en fysiek gegeven, namelijk, het ontbreken van enig geluid.
Wij weten dat dit geen natuurlijk gegeven is.
In de natuur is het nooit stil
en zelfs als er geen dier is dat enig geluid maakt is er nog altijd het suizen van de wind
en daardoor ook het ritselen van grassen en bladeren of zand in de woestijn. Er zijn wel plaatsen waar het in die zin stiller is dan op andere plaatsen.
Sarah Maitland heeft er treffend op gewezen
dat verschillende plaatsen in de natuur een verschillende stilte in zich dragen, of dienen we te zeggen, de mens ervaart er de stilte anders.
De stilte van het strand is een andere dan deze van de woestijn, en deze van het hooggebergte is anders dan deze van het bos.
De stilte van de prille morgen is anders dan deze van de valavond
en heel anders dan deze van de nacht, als de stilte ook nog benadrukt wordt door de afwezigheid van licht en een zichtbaar teken van leven.
Tekst en Onderricht 20 februari 2024
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 20 februari 2024
Meditatie is je laten openen voor het diepere in ons, voor het transcendente, voor God.
Het kan ook het antwoord zijn op de ervaring van geopend worden, of, om het met een ander beeld te zeggen, van “aangeraakt” worden.
Geloven is dat ook niet in de eerste plaats het hebben van meningen
of het voor waar houden ervan, maar wel, een toestand van geopend zijn, geopend zijn en ervaren, het ontvangen van een identiteit,
deze van de geliefde.
Meditatief leven is dus je openstellen voor die aanraking, of is het gevolg van het aangeraakt zijn.
Dat is moeilijk voor de mens die autonoom wil zijn.
En bij de drang naar autonomie voegt zich dra zelfgenoegzaamheid en het ideaal van zelfredzaamheid.
Geluk en zin in het leven zijn dan zelf te bepalen en te realiseren,
zonder hulp van wie dan ook, zeker niet vanuit de diepte of vanuit de hoogte. Men is onaanraakbaar.
De invulling van wat zinnig is, is dan gelegen in zelfrealisatie, in bevrediging, beveiliging en bevestiging van het ego,
in de zorg dat je iemand bent en blijft.
Het is de ontwikkeling van een zo sterk mogelijk ego hetgeen de mens vooral bezighoudt in de eerste levenshelft.
Tekst en onderricht 16 januari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024
Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.