Tekst en on derricht januari 2023
“ZOZEER HEEFT GOD DE WERELD LIEF”
Een verkenning van het Johannesevangelie
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
tekst en onderricht november 2022
“ZOZEER HEEFT GOD DE WERELD LIEF”
Een verkenning van het Johannesevangelie
Bijbellezing uit het Johannesevangelie:
3, 1 Er was onder de Farizeeën iemand die Nikodémus heette. Hij behoorde tot de voornaamsten van de Joden.
2 Eens kwam deze in de nacht bij Hem en zei:
“Rabbi, wij weten dat Gij van Godswege als leraar gekomen zijt,
want niemand kan die tekenen doen die Gij verricht, als God niet met hem is.”
3 Jezus gaf hem ten antwoord:
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
als iemand niet wedergeboren wordt kan hij het Rijk Gods niet zien.”
4 Nikodémus zei tot Hem:
“Hoe kan een mens geboren worden als hij al oud is? Kan hij soms in de schoot van zijn moeder terugkeren en opnieuw geboren worden?”
5 Jezus antwoordde:
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U: als iemand niet geboren wordt uit water en geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan.
6 Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest.
Tekst en onderricht mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 mei 2024
Als we de weg van de meditatie bewandelen
en dagelijks trouw blijven aan onze meditatiepraktijk dan doen we dat best vanuit een eerlijk verlangen.
We zijn op zoek naar innerlijke stilte
en naar een bewust zijn van Gods aanwezigheid in ons leven. Dat doen we niet om ongestoord te genieten van innerlijke rust, noch om te ontsnappen aan innerlijke onrust
en zeker al niet om ons gaande te houden met een spiritueel bezig zijn waarbij we verantwoordelijkheden ontlopen
en ons niet dienstbaar opstellen ten opzichte van medemensen.
Tekst en Onderricht september 2022
Bijbellezing uit het Johannesevangelie:
1, 1 In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alles is door Hem geworden
en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is.
4 In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen.
5 En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan. 6 Er trad een mens op, een gezondene van God; zijn naam was Johannes. 7 Deze kwam tot getuigenis, om te getuigen van het Licht,
opdat allen door hem tot geloof zouden komen.
8 Niet hij was het Licht, maar hij moest getuigen van het Licht. 9 Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld. 10 Hij was in de wereld. De wereld was door Hem geworden, en toch erkende de wereld Hem niet.
11 Hij kwam in het zijne, maar de zijnen aanvaardden Hem niet.
Tekst en onderricht april 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Meditatie is ons openen voor een ander aspect van de realiteit
dan het materiële alledaagse en de zorg om in de wereld te overleven. Ouders waarschuwen hun kinderen voor de gevaren van de wereld, maar toch laten ze hen enthousiast aan die triviale wereld deelnemen. Daarnaast zijn ze meestal wat terughoudend, angstig en wantrouwig om kinderen in contact te laten komen met hun innerlijke wereld,
met de spirituele en mystieke dimensie van het bestaan.
In veel gevallen gaat men daarom deze dimensie infantiliseren, bagatelliseren of demoniseren.
En daardoor gaat men zo snel mogelijk de mystieke en spirituele aanleg, die kinderen nu eenmaal hebben, vernietigen.
En toch is het voor iedereen nodig onze innerlijke wereld te leren kennen, een wereld die zich vooreerst openbaart in gedachten en emoties,
vooral als men verstilt en de triviale wereld even on hold zet. Dit is weliswaar niet altijd zonder gevaar.
Keating wijst er duidelijk op dat in de stilte van de meditatie
het onbewuste als een ongedierte uit een kerker kan losgelaten worden.
Maar ook kennismaking met dat onbewuste blijft noodzakelijk
al is het maar om te ontdekken hoe onze innerlijke wereld, ons onbewuste,
het resultaat is van een verinnerlijking van geleefd worden,
van allerhande onware en ondoelmatige ideeën, emoties en noden, die ons opgedrongen worden.