Een vindplaats van Genade, van vrijheid en uitzuivering
Homilie voor de 4de zondag in de Veertigdagentijd B - 15 maart 2015 (broeder Guerric)
‘Het leven als mislukking’. Zusters en broeders, ieder van ons zou zijn leven vanuit die hoek kunnen evalueren. We hebben er weinig fantasie voor nodig. Een paar anonieme voorbeelden. ‘Ik voel me heel mijn leven al overvraagd door een wereld die economisch, professioneel en sociaal-cultureel veel te complex is. Ik hink maar een beetje na en bereik nooit mijn doel’. Een ander: ‘Mijn diepste aspiraties heb ik niet waargemaakt. Wat ik in mijn leven had moeten doen, ben ik misgelopen. Ik ben onder de maat van mijn capaciteiten gebleven’. Of nog: ‘Ik ben in een verslaving gevallen en zit nu in een vicieuze cirkel. Door mijn verslaving lijd ik aan faalangst en vlucht voor deze angst telkens opnieuw in de verdoving’. En een laatste: ‘Als ouder heb ik gefaald.
Geen Zoetsappig Christendom !
Homilie voor de 3de zondag van de Veertigdagentijd B - 8 maart 2015 (broeder Guerric)
‘Aanstootgevend’ noemt de heilige Paulus in de eerste Korinthiërsbrief het Kruis van Christus. Maar aanstoot en schandaal zijn ook volop aanwezig in het evangelie van de tempelreiniging . Jezus, de relschopper: wat staan we hier ver af van dat kalmerend, ietwat zoeterig beeld van een altijd gemakkelijke, goedhartige Jezus waarmee onze tijd Hem zo vaak afschildert. De lezingen van vandaag breken met de voorstelling van een zoetsappig christendom. Ze dwingen ons verder te kijken.
Homilie voor de 4de paaszondag C 11 mei 2025
Homilie voor de 4de paaszondag C 11 mei 2025
Evangelie: Johannes 10, 27-30
In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: "Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze en ze volgen Mij. Ik geef hun eeuwig leven; zij zullen in eeuwigheid niet verloren gaan en niemand zal ze van Mij wegroven. Mijn Vader immers die ze Mij gegeven heeft is groter dan allen; en niemand kan iets uit de hand van mijn Vader roven. Ik en de Vader, Wij zijn één."
Joh 10, 22 In die tijd werd te Jeruzalem het feest van de tempelwijding gevierd. Het was winter, 23 en Jezus hield zich op in de tempel in de Zuilengang van Salomo. 24 De Judeërs kwamen in een kring om Hem heen staan en zeiden tot Hem: “Hoelang houdt Gij ons nog in spanning? Als Gij de Messias zijt, zegt het ons dan ronduit.” 25 Jezus gaf hun ten antwoord: “Ik heb het u gezegd, maar gij gelooft het niet. De werken die Ik in naam van mijn Vader doe, zij leggen getuigenis over Mij af. 26 Maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. 28 Ik geef hun eeuwig leven; zij zullen in eeuwigheid niet verloren gaan en niemand zal ze van Mij wegroven. 29 Mijn Vader immers, die ze Mij gegeven heeft, is
groter dan allen; en niemand kan iets uit de hand van mijn Vader roven. 30 Ik en de Vader, Wij zijn een.” 31 Weer raapten de Judeërs stenen op om Hem te stenigen. 32 Maar Jezus zei hun: “Ik heb voor uw ogen veel goede werken verricht, die uit de Vader voortkomen; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen?” 33 De Judeërs gaven Hem ten antwoord: “Niet om een goed werk stenigen wij U, maar om een godslastering: dat Gij, een mens, Uzelf tot God maakt.” 34 Jezus antwoordde hun: “Staat er niet in uw Wet geschreven: ‘Ik heb gezegd: gij zijt goden?’”
Homilie voor de 7de paaszondag C 1 juni 2025
Homilie voor de 7de paaszondag C 1 juni 2025
Dit is een mooi beeld voor eenheid, maar die met God gaat dieper en verder…
Jezus bidt dat wij, christenen vandaag, één zouden zijn. Het is een gebed om eenheid.
Hij specificieert ook dat één zijn, die eenheid.
Het is de eenheid tussen de Vader en Hem, het één zijn van de Vader en Hem. Hij bidt, vraagt en wil dat wij zouden delen in die eenheid, in dat één zijn.
Hij bidt, vraagt en wil dat Zij beiden, Hij en de Vader, als eenheid in ons zouden zijn, in ons innerlijk, in onze geest en in ons hart.
En dat zijn Ze, door het inwonen van de Geest. Eigenlijk is Jezus’ gebed een gebed om de Geest.
Dat Jezus één is met de Vader blijkt uit wat Hij zegt en doet.
Zijn daden – die in het Johannesevangelie ‘tekens’ of ‘werken’ genoemd worden – zijn goddelijke scheppende en herscheppende daden
en zijn woorden zijn Gods woorden.
Homilie voor de derde paaszondag C 4 mei 2025
Homilie voor de derde paaszondag C 4 mei 2025
Caravaggio (1571-1610), De kruisiging van Petrus (1601)
Santa Maria del Popolo, Rome
Het tweede deel van de evangelielezing van deze derde paaszondag was de evangelielezing van de uitvaart van paus Franciscus.
Kardinaal Re, die in deze uitvaart de voorganger was, zei in zijn schitterende homilie daarover:
Jezus vertrouwde Petrus de grote opdracht toe: "Hoed mijn schapen." Dat zou de voortdurende taak van Petrus en zijn opvolgers worden:
een dienst van liefde, in navolging van de Meester en Heer Jezus Christus, die "niet is gekomen om gediend te worden,
maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen" (Mc 10, 45).