Tekst en Onderricht 18 juni
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 18 juni 2024
Er is een onlosmakelijk en wezenlijk verband
tussen gebed, meditatie en onze daden en ons sociaal gedrag, het gedrag waarin de liefde zichtbaar wordt waarmee God ons allen liefheeft.
Onze gebed en onze daadwerkelijke liefde
zijn producten van dezelfde ‘fabriek’, gemaakt met dezelfde grondstof,
namelijk het bewustzijn van Gods liefde voor en in mij.
En we kunnen gerust ook stellen
dat mediteren een liefdevoller mens van ons maakt, maar ook dat het goede doen voor anderen bijdraagt tot het creëren van een innerlijk
waardoor we echter en beter bidden en mediteren. Het één kan dus gewoonweg niet zonder het ander.
Uiteindelijk komt het in het leven van een christen op liefde aan, liefde die zich uit in concrete daden van zorg
voor het leven en welzijn van anderen.
In de Bijbel is liefde niet zozeer een emotie,
maar een houding van zorg en verantwoordelijkheid voor de medemens, een houding die ons bidden ook vitaal maakt.
Maar die houding ontstaat vanuit een bewust worden en bewust zijn van Gods liefde, waarvan onze liefde een uiting is.
Bewust worden en zijn van Gods liefde en deze aanvaarden betekent deze doorgeven en deze niet doorgeven
betekent dat we Gods liefde niet willen of kunnen aanvaarden.
Tekst en onderricht 4 juni 2024
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 4 juni 2024
Meditatie is niets anders dan oefenen in loslaten,
een innerlijk vereenvoudigen en is vooral een oefenen in aandacht. Simonne Weil stelde dat aandacht de eerste beweging van de liefde is. Aandacht is ook het wezen van iedere vorm van eerbied.
Ook alle vormen van gebed en liturgie
zijn een oefenen in of een be-oefenen van aandacht,
‘met ons hart bij de Heer zijn’,
zoals dit in de aanhef van een prefatie gezegd wordt.
Deze aandacht is bij meditatie
nog altijd een genadevolle houding het willende en verlangende ‘ik’. Het gebed van de stilte, dat uit meditatie kan volgen,
wordt echter niet verricht, maar is gegeven.
Er is geen inspanning meer, de concentratie is zelfwerkend. Het denkend, plannend en fantaserend ik is totaal verdwenen. Er is puur aanwezig zijn zonder gescheidenheid,
hoewel het bewustzijn van zichzelf blijft.
Maar is er rust en een diepe ervaring van eenheid
in een overgaan van een natuurlijk naar een bovennatuurlijk bewustzijn, waarbij zelf ook het mediterende gebedswoord kan wegvallen.
Men treedt binnen in de wolk van het niet-weten.
Tekst en onderricht mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 mei 2024
Als we de weg van de meditatie bewandelen
en dagelijks trouw blijven aan onze meditatiepraktijk dan doen we dat best vanuit een eerlijk verlangen.
We zijn op zoek naar innerlijke stilte
en naar een bewust zijn van Gods aanwezigheid in ons leven. Dat doen we niet om ongestoord te genieten van innerlijke rust, noch om te ontsnappen aan innerlijke onrust
en zeker al niet om ons gaande te houden met een spiritueel bezig zijn waarbij we verantwoordelijkheden ontlopen
en ons niet dienstbaar opstellen ten opzichte van medemensen.
Tekst en onderricht 22 mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 mei 2024
De weg van het geloof is het ontwikkelen van een persoonlijkheid, een omvorming van de persoonlijkheid
waardoor wij meer en meer de goddelijke werkelijkheid weerspiegelen, beeld van God worden, beeld en gelijkenis van God worden,
de nieuwe mens, Christus.
Deze omvorming begint met een reorganisatie van het bewustzijn, dus anders zien en anders denken.
De omvorming start met ‘contemplatie’ in de zin van bewust worden van Gods aanwezigheid, hetzij door een genadevolle inspiratie, aanraking, een genadevol inzicht,
hetzij als de vrucht van een spirituele discipline.
Deze wordt door meerdere spirituele tradities aangereikt als een oefening in aandacht of concentratie.
Vol overgave, aandacht en zelfvergetelheid gaat men op in wat men hoort of ziet.
Men vergeet daarbij zichzelf,
er is geen aandacht en gerichtheid meer op het ‘ik’. Dit is eigenlijk de kunst van de echte waarneming, van het echte luisteren en kijken,
het luisteren met een zuiver oor, het kijken met een zuiver oog.
Tekst en onderricht april 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Meditatie is ons openen voor een ander aspect van de realiteit
dan het materiële alledaagse en de zorg om in de wereld te overleven. Ouders waarschuwen hun kinderen voor de gevaren van de wereld, maar toch laten ze hen enthousiast aan die triviale wereld deelnemen. Daarnaast zijn ze meestal wat terughoudend, angstig en wantrouwig om kinderen in contact te laten komen met hun innerlijke wereld,
met de spirituele en mystieke dimensie van het bestaan.
In veel gevallen gaat men daarom deze dimensie infantiliseren, bagatelliseren of demoniseren.
En daardoor gaat men zo snel mogelijk de mystieke en spirituele aanleg, die kinderen nu eenmaal hebben, vernietigen.
En toch is het voor iedereen nodig onze innerlijke wereld te leren kennen, een wereld die zich vooreerst openbaart in gedachten en emoties,
vooral als men verstilt en de triviale wereld even on hold zet. Dit is weliswaar niet altijd zonder gevaar.
Keating wijst er duidelijk op dat in de stilte van de meditatie
het onbewuste als een ongedierte uit een kerker kan losgelaten worden.
Maar ook kennismaking met dat onbewuste blijft noodzakelijk
al is het maar om te ontdekken hoe onze innerlijke wereld, ons onbewuste,
het resultaat is van een verinnerlijking van geleefd worden,
van allerhande onware en ondoelmatige ideeën, emoties en noden, die ons opgedrongen worden.