Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Christelijke Meditatie Het pad van inwendig gebed.
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
    • Uit het onderricht van John Main en Laurence Freeman
    • Inleidingen T. Keating Leven uit Liefde /Open Mind Open Heart
    • God is er al
    • Filokalia. Het innerlijk gebed
    • De weg naar binnen 2019
    • Goed Werk 2000-2021
    • Het pad van inwendig gebed.
    • Christelijke manier van bidden (Pennington)
    • The other side of silence
    • Sprekende stilte 2024-2025
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Tekst en onderricht 15 februari 2022



Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017



In het tweede deel van zijn boek
heeft David Frenette het over contemplatieve ingesteldheden.
Dé meest essentiële ingesteldheid is deze van openheid en ontvankelijkheid.
Meditatie en contemplatie is wezenlijk niets anders
dan ‘ja’, ‘amen’ zeggen tegen Gods aanwezigheid en werking in ons, is deze aanwezigheid en instemming be-amen, er mee instemmen, erkennen als de bron van je leven en van je bidden.
Deze instemmende ontvankelijkheid betekent dan ook dat we ophouden met het willen zoeken van God, maar dat we toelaten dat God ons vindt, dat Hij in ons zichzelf vindt en ontmoet.
En dat is niet het resultaat van een gebedsinspanning, in deze zin, een inspanning van een willend ‘ik’.
Het is genade, gave.
Je doet niet van alles om bemind te worden, om ‘gekust’ te worden. Je trekt geen aandacht. Je geeft er alleen maar.

Toch doen we wel degelijk iets als we mediteren. Maar dat is geen zelfrealiserend bezig zijn.
Het is je als een roos laten opengaan in en door het zonlicht.
Noch dat zonlicht, noch dat opengaan wordt door ons bewerkstelligd. Onze actie is ‘zitten’ en toelaten dat de zon over ons opgaat,
dat de zon in ons opgaat, dat we gezien, bemind en aanvaard zijn.

Lees meer...

tekst en onderricht februari 2022


Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017

Onderricht op 1 februari 2022

Frenette noemt de meditatiemantra dus een ‘sacred symbol’.
Onze ademhaling of een voorwerp
waar we onze blik op richten kan dat ook zijn. Alles kan een ‘sacred symbol’ worden,
wanneer het onze aandacht richt op Gods aanwezigheid en onze aandacht van onszelf afbrengt,
ook van ons ‘ik’ dat zich van dat aandacht geven aan God bewust is, ons ‘vrome ik’.
Aldus kan eigenlijk op de duur niets nog als hinderlijk
bij het bidden beschouwd worden, niets scheidt me van de eenheid met God. Alles is een uitnodiging om met God op stap te gaan, een danspasje te wagen.

Frenette vergelijkt inderdaad contemplatie met dansen. Bedoeld wordt niet het solitaire eentonige bewegen op muziek, dat doet denken aan rocking behaviour.
Bedoeld wordt het gracieuze koppeldansen
dat mensen in een relatie met een partner brengt of ook uitdrukking kan zijn van een diepe relatie.

Lees meer...

Tekst en onderricht 2 november 2021

Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017


David Frenette presenteert acht zgn. contemplatieve wijzen van omgaan met het gebedswoord of de mantra
die ons brengen naar een vrijere relatie ermee.

1. In de voorbereidende tijd moeten we ons openstellen voor God en ons oefenen in een houding van ontvankelijkheid. Dat doen we al bij de keuze van het gebedswoord, want met en door dat woord beleven we immers onze ontvankelijkheid en daarom wordt het voor ons een ‘heilig woord’. We moeten het niet beschouwen als een gereedschap dat we bij het begin van onze meditatietijd opnemen, als een verbindingsmiddel met God, als een sleutel die ons direct een te ervaren toegang tot God verleent, als een wapen tegen storende gedachten en emoties. We laten het eerder opborrelen uit onszelf als een ons gegeven woord.

2. In de voorbereidende tijd moeten we leren instemmen met God, toelaten dat Hij in ons aanwezig is en in ons werkt. Daarom kunnen we even beseffen wie Hij voor ons is, maar we kunnen ook bewust worden van zijn aanwezigheid los van ieder beeld van Hem, van ieder concept over Hem, van ieder gevoel
m.b.t. Hem, van iedere gedachte aan Hem. En belangrijk is daarbij en op dat moment het aannemen van een goede ontspannen lichaamshouding.

Lees meer...

Tekst en onderricht januari 2022


Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017

Onderricht op 18 januari 2022

De navolging van Christus opent
voor ons de weg naar volmaaktheid en heiligheid.
Toch moeten we niet verlangen volmaakt of heilig te zijn. De navolging volstaat en daartoe zijn we geroepen.
De beleving of de realisatie ervan is gelegen op het pad van de liefde, maar dan wel liefhebben zoals God liefheeft,
een liefde waarin alle zelfbetrokkenheid verdwenen is
en er om zo te zeggen zelfs geen ‘ik’ meer is dat liefheeft. Er is gewoon liefde.
Maar alleen God is in staat lief te hebben zonder de minste zelfgerichtheid.
Toch is onze menselijke liefde
het beste en het enige wat ons ter beschikking staat om Gods liefde te beleven.

Lees meer...

Onderricht op 5 oktober 2021


Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017

Onderricht op 5 oktober 2021

Paus Franciscus definieert een contemplatieve ingesteldheid als de ingesteldheid die het ons iedere dag mogelijk maakt
te ontdekken dat we dragers zijn van een goed dat ons echt mens doet zijn en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.
Het is een leven dat niet gekenmerkt wordt door angst en zelfzucht, maar door liefde, zorg en mededogen voor iedere mens,
voor ieder levend wezen en voor de hele aarde.
Hoe verwerven we deze contemplatieve ingesteldheid?
Hoe worden we ons ieder dag opnieuw bewust
van Gods aanwezigheid in ons, van zijn werkzame aanwezigheid in ons, van zijn transformerende, herscheppende aanwezigheid?
Meditatie wekt in ons dat bewustzijn
en daarvoor hebben we nood aan iets wat daarbij helpt
en waarmee we ons instemmen met die goddelijke aanwezigheid en werkzaamheid uitdrukken.
Het is een kwestie van richten van instemmende aandacht. We hebben er een gebedswoord of mantra voor.
Maar ook de ademhaling of een icoon kan dienstbaar zijn. Of misschien gewoon niets.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Onderricht op 7 september 2021

Pagina 3 van 4

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top