Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Tekst & Onderricht op 2 april 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 april 2024


Geworteld zijn in je centrum, in je eigenlijke identiteit,
is het gevolg van een aangeraakt zijn door datgene of beter, Diegene, die je die identiteit verleent, want je eigenste identiteit en zin
is niet iets wat je voor jezelf kunt bepalen, realiseren of verwerven. Geworteld zijn in je centrum is dus het gevolg van een relatie met, van het gegrond zijn in de grond van je bestaan,
in het transcendente Heilige, in de transcendente Heilige, in God. Geworteld en gegrond zijn is een bewustworden en een bewust zijn dat we geroepen zijn in ons bestaan, dat we daarin gedragen zijn en dat we fundamenteel en onvoorwaardelijk bemind zijn.
Meditatie is ons openen voor dat bewustworden.

Lees meer...

Tekst en onderricht maart 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 maart 2024


Meditatie is wat ons ter beschikking staat
in het proces van omvorming, van wedergeboorte, van de geboorte van een nieuw mens.
Daartoe moeten we alles, wat niet bij het leven als nieuwe mens thuishoort, de laan durven uitsturen.
Dat lijkt een hardhandige loutering zoals de reiniging van de tempel. Maar meditatie is een zachte en geduldige innerlijke loutering.
Wat we immers de laan uitsturen zijn gedachten en emoties die ons niet alleen storen tijdens onze meditatie,
maar ons eigenlijk ook beletten onszelf te zijn en eenvoudig goed te zijn. We hebben ze al vaker onware en ondoelmatige gedachten genoemd.
Meditatie is het dagelijks verder beklimmen van de louteringsberg waarbij we het dal achterlaten van heilloos denken en handelen. Dat klimwerk vereist trouw door er dagelijks tijd aan te spenderen,
en dat liefst op een vast tijdstip en ook liefst met eenzelfde gebedswoord.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 20 februari 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 20 februari 2024


Meditatie is je laten openen voor het diepere in ons, voor het transcendente, voor God.
Het kan ook het antwoord zijn op de ervaring van geopend worden, of, om het met een ander beeld te zeggen, van “aangeraakt” worden.
Geloven is dat ook niet in de eerste plaats het hebben van meningen
of het voor waar houden ervan, maar wel, een toestand van geopend zijn, geopend zijn en ervaren, het ontvangen van een identiteit,
deze van de geliefde.
Meditatief leven is dus je openstellen voor die aanraking, of is het gevolg van het aangeraakt zijn.
Dat is moeilijk voor de mens die autonoom wil zijn.
En bij de drang naar autonomie voegt zich dra zelfgenoegzaamheid en het ideaal van zelfredzaamheid.
Geluk en zin in het leven zijn dan zelf te bepalen en te realiseren,
zonder hulp van wie dan ook, zeker niet vanuit de diepte of vanuit de hoogte. Men is onaanraakbaar.
De invulling van wat zinnig is, is dan gelegen in zelfrealisatie, in bevrediging, beveiliging en bevestiging van het ego,
in de zorg dat je iemand bent en blijft.

Lees meer...

Tekst en onderricht 5 maart 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 5 maart 2024
Dinsdag 5 maart 2024


Trouw zijn aan ons gebedsleven en aan onze meditatiepraktijk heeft te maken met geduld en het besef dat alles wat groeit,
zowel in de natuur als in het innerlijk van de mens, tijd nodig heeft. Kelsey kijkt met verwondering naar de immense reuzesequoiabomen, de mammoetbomen van het Sequoia National Park,
waarvan de grootste, General Sherman genaamd, 84 meter hoog is.
Deze in de tuin voor het gastenkwartier in Chimay is ‘maar’ 35 meter hoog.
Al deze reuzen zijn allemaal begonnen als kleine zaden,
maar deze zaden vonden de goede omgeving om te gedijen en te groeien: een goede bodem, voldoende licht en warmte,
voldoende vocht dat de goede voedingsstoffen aanbracht, en mensen die hen de tijd gunden om te groeien
en er niet de bijl of de zaag hebben ingezet.
Armoede is het ideale klimaat en de ideale omgeving
om het zaad van het geestelijke leven te laten gedijen en groeien, zowel het zaad van het gebed en de doorleefde relatie met God
als het zaad van een liefdevol leven in een vredevolle relatie met medemensen.

Lees meer...

Tekst en Onderricht 20 februari 2024


John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 20 februari 2024


Meditatie is je laten openen voor het diepere in ons, voor het transcendente, voor God.
Het kan ook het antwoord zijn op de ervaring van geopend worden, of, om het met een ander beeld te zeggen, van “aangeraakt” worden.
Geloven is dat ook niet in de eerste plaats het hebben van meningen
of het voor waar houden ervan, maar wel, een toestand van geopend zijn, geopend zijn en ervaren, het ontvangen van een identiteit,
deze van de geliefde.
Meditatief leven is dus je openstellen voor die aanraking, of is het gevolg van het aangeraakt zijn.
Dat is moeilijk voor de mens die autonoom wil zijn.
En bij de drang naar autonomie voegt zich dra zelfgenoegzaamheid en het ideaal van zelfredzaamheid.
Geluk en zin in het leven zijn dan zelf te bepalen en te realiseren,
zonder hulp van wie dan ook, zeker niet vanuit de diepte of vanuit de hoogte. Men is onaanraakbaar.
De invulling van wat zinnig is, is dan gelegen in zelfrealisatie, in bevrediging, beveiliging en bevestiging van het ego,
in de zorg dat je iemand bent en blijft.
Het is de ontwikkeling van een zo sterk mogelijk ego hetgeen de mens vooral bezighoudt in de eerste levenshelft.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekt en Onderricht 6 februari 2024
  2. Tekst en onderricht 16 januari 2024
  3. Tekst en onerricht 16 januari
  4. Tekst en Ondeericht januari 2024

Pagina 146 van 156

  • Start
  • Vorige
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top