Onderricht 20 april 2016
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020
Onderricht op 20 april 2021 (vgl. o.c. blz. 107-116)
In de bladzijden van ons leerboek van Laurence Freeman, waaruit we vandaag de inspiratie putten voor ons onderricht, wordt duidelijk gemaakt dat meditatie zorgt voor betere leiders.
Om het ietwat voor iedereen aanvaardbaarder te stellen: mediteren zorgt voor betere vormen van leiderschap.
Ik druk het nogmaals anders uit: wie eindverantwoordelijkheid op zich neemt,
- niet uit ambitie, maar omdat hij deze nu eenmaal ontvangen heeft - zal in het opnemen van die verantwoordelijkheid beter aarden als hij of zij regelmatig, zo niet dagelijks bidt.
Met dit bidden wordt het pure bidden bedoeld, het innerlijke werk van het richten van de aandacht.
Het doel van mediteren is natuurlijk niet een beter leider te worden, maar het is het bereiken van een ingesteldheid
met dewelke ieder werk dat je aanpakt tot een goed werk wordt, ieder werk tot een gebed wordt, of om in het met een zenboeddhistische gedachte uit te drukken, ieder werk een ‘do’, een ‘weg’ wordt waardoor we ons oefenen in bevrijd worden van ons ego of de bevrijding ervan uitleven. De reden waarom dat zo is, is te vinden in hetgeen in ons vorig onderricht aan bod kwam.
Tekst en Onderricht april 2021
Bron van het onderricht:
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020
Onderricht op 6 april 2021 (vgl. o.c. blz. 102-106)
Waarom lezen over meditatie? Waarom boeken schrijven over meditatie? Waarom onderricht vóór een meditatiebeurt?
LF schrijft:
“Het enige doel van lezen over meditatie of erover praten, is om je te helpen bij de beoefening ervan, om je meditatie te verdiepen of om beter te verstaan waarmee je bezig bent.” We voegen daaraan toe:
om ook problemen bij meditatie beter te begrijpen.
En als er één probleem is waarmee we blijvend geconfronteerd worden dan is het wel verstrooiing of afgeleid worden.
Bedoeld wordt niet zozeer het afgeleid worden door uiterlijke zaken. Een benedictijnerabt vertrouwde me toe dat hij kon mediteren in een drukke stationshal. Het gaat over de vloed van innerlijke activiteiten die Freeman, net zoals Keating, labelt met één begrip: gedachten. Het werk van de meditatie is deze gedachten los te laten, opzij te zetten, ervan bevrijd te worden, hetgeen gebeurt als we slapen. Maar bij meditatie gaat het om een bevrijd worden en toch wakker en alert en bewust zijn. Mediteren is geen kwestie van, zoals bij de slaap of bij sommige narcotica – bewustzijn verdovende middelen – het zelfbewustzijn uit te schakelen, maar wel het zelfbewustzijn dat louter op het ego gericht is.
Dat is de bron van de meeste gedachten.
Onderricht 16 februari 2021
Bron van het onderricht:
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020
Onderricht op 16 februari 2021 (vgl. o.c. blz. 87-92)
https://www.youtube.com/watch?v=pMtOEPO9yRk&ab_channel=deVolkskran t
De gierzwaluw, Apus Apus, die eigenlijk meer verwant is met de kolibrie dan met de ons bekende boeren- of huiszwaluw,
kunnen in een duikvlucht wel 200 km per uur halen.
Dat is nog niets in vergelijking met de slechtvalk
die het record van 389 km per uur op zijn naam staan heeft. Maar de gierzwaluw is dan wel houder van een ander record: hij kan ononderbroken 10 maanden per jaar in de lucht blijven en dus al vliegend eten, drinken en ja, ook slapen.
Dat kan, omdat de Apus Apus in staat is om één hersenhelft uit te schakelen.
Tekst en onderricht 16 maart
Bron van het onderricht:
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020
Onderricht op 16maart 2021 (vgl. o.c. blz. 95-101)
Is het blijven herhalen van de mantra wel zo noodzakelijk? Kan ik niet gewoon innerlijk stil zijn? Gedachteloos?
Neen, dat kan ik eigenlijk niet.
Bovendien is het doel van meditatie ook niet zomaar innerlijk stil te zijn en zomaar innerlijk gedachteloos te zijn.
Doel is niet leegheid, maar eenheid.
De weg daarheen is deze van gerichte aandacht, leren aandachtig aanwezig zijn in het nu-moment.
Tekst en Onderricht februari 2021
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020
Onderricht op 2 februari 2021 (vgl. o.c. blz. 79-83)
Meditatie is meer dan een techniek.
LF noemt meditatie “praktische wijsheid”, dus een wijsheid die niet dient begrepen te worden als een geheel van wijsheidspreuken, een bundeling van prachtige gedachten, zoals ik er soms wel eens in een powerpointpresentatie voorgeschoteld krijg via e-mail, diepzinnige uitspraken vergezeld van heerlijke natuurzichten. Meditatie heeft meer te maken met wijsheid als levenswijze en met een zoektocht naar wijsheid, waarbij we leren onze aandacht te richten en te bestendigen en stil te zijn. We leren daardoor wat waar is en waarde heeft te integreren in ons leven.
In die zin situeert wijsheid (en meditatie) zich in een eeuwenoud zoeken naar waarheid en heelheid. Waarheid in alle domeinen van het leven, ook het wetenschappelijke, economische, sociale, politieke. Wetenschap is contemplatiever dan we meestal denken en dus zeker niet tegengesteld aan contemplatie.