Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Voorbije lezing 26 november 2019

ONTMOETING EN VRIENDSCHAP: EEN GODDELIJK GEBEUREN
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.


ANSELM GRÜN
Neem je vrienden aan als een geschenk.

Het WOORD ‘VRIENDSCHAP’ komt van het Oudhoogduitse begrip ‘frija’,
dat zowel ‘vrij’ alsook liefhebben betekent.
In het begrip ‘vriendschap’ komen de woorden ‘vrijheid’ en ‘liefde’ samen.
Voor Germanen is een vriend iemand die jij beschermt en die jij bijstaat,
die jij graag mag en van wie je houdt.
Een vriend is vrij. Hij leeft zijn eigen leven.
En toch weet hij dat zijn vriend of vriendin van hem houdt.
De liefde beperkt hem niet in zijn bewegingsvrijheid.
Ze verplicht hem niet om de gunstbewijzen van zijn vriend terug te betalen.
Wat hij voor zijn vriend doet, doet hij uit liefde en uit vrije wil.
En hij bindt zijn vriend niet door zijn gunstbewijzen en door zijn liefde, maar hij laat hem vrij.

Lees meer...

Voorbij lezing 22 oktober 2019

Visioen van vriendschap
Aelred van Rielvaulx  osc (1110-1167)


Trek vooral niet in twijfel dat vriendschap uit liefde voortkomt. Wie kan van een ander houden, die niet van zichzelf houdt? Want de liefde voor je naaste moet een afspiegeling zijn van de liefde waardoor je jezelf waardevol vindt. Maar wie zichzelf of anderen tot schandelijk of onwaardig gedrag aanzet, houdt niet van zichzelf. Het eerste wat je dus moet doen, is jezelf zuiveren door nergens aan toe te geven wat slecht voor je is en niets na te laten wat je kan verrijken. Als je eenmaal zo jezelf bemint, moet je volgens dezelfde regel van je naaste houden. Aangenomen dat deze naastenliefde een grote groep mensen insluit, dien je dan ook keuzes te maken wie van hen je toelaat in de intieme vertrouwelijkheden van de vriendschap en aan wie je overvloedig je genegenheid schenkt. Je geeft je dan bloot tot in je diepste wezen, tot ingewand en merg, de gedachten en roerselen van je hart. Wie je vriend wordt, bepaal je niet door zomaar achter je gevoel aan te sjokken, maar op grond van het inzicht van je verstand. Je ontdekt verwantschap in gedrag en je contempleert in hem de deugden.

Lees meer...

brief bisschop Lode Van Hecke

lodevanhecke2

 

 

 

 

 

 

 

 

 ‘Zou dat uur niet aangebroken zijn om eindelijk in de stilte van jouw hart de Vader te aanbidden in geest en waarheid? En dan, door trouw te blijven luisteren, de ervaring op te doen dat “de Vader mensen zoekt die Hem zo aanbidden”? ‘

Hoe kunnen we als christenen deze uitzonderlijke omstandigheden die we vandaag meemaken, beleven?
Beste mensen,
Amper drie weken na de mooie liturgie in de kathedraal waar we met veel luister en een paar duizend mensen gevierd hebben, staan we voor een heel nieuwe situatie waarin we niet meer kunnen samenkomen om te zingen en om te bidden. De omstandigheden verplichten er ons toe. Voor velen van ons een totale verrassing en vooral een onbekende ervaring. Ook al hoorden we over de dramatische situatie in andere landen, toch hadden we het gevoel dat dit voor anderen en voor elders was. Maar nee, virussen hebben geen nationaal gevoel en geen grens houdt ze tegen.
Onze wetenschappers, zorgverleners en politici doen wat ze kunnen om onze bevolking te helpen, te vrijwaren, te beschermen. En als christelijke gemeenschap zijn we solidair. We zijn gewoon medeburgers met alle anderen.
We maken het immers mee zoals iedereen. We ontsnappen er niet aan. Het is tevens een uitnodiging om onze verantwoordelijkheid op te nemen. Hoe kunnen we mensen rondom ons in bescherming nemen, hun ongemakken verlichten, een sprankeltje hoop brengen? Onbetaalbare vriendelijkheid. En, oh, zo belangrijk:
Wie zich bekommert om een vriend in nood toont zijn eerbied voor de Ontzagwekkende (cf. Job 6, 14).
We krijgen nieuwe kansen, want in geen enkele situatie is God afwezig. We moeten waarschijnlijk, meer dan ons lief is, thuisblijven. En wat doen we? Kerkbezoek wordt moeilijker, samen eucharistie vieren tijdelijk onmogelijk. Dan maar ophouden om christen te zijn? Of integendeel de kans waarnemen om wat stiller te worden en te luisteren naar wat God te zeggen heeft in deze beproeving? De vastenperiode is precies een tijd van beproeving. 

Lees meer...

Herwig Arts

ONTMOETING EN VRIENDSCHAP    Een goddelijk gebeuren
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.

Het christendom is de godsdienst van de vriendschap.
Herwig Arts sj

28 september 2019

Eigenlijk is het christendom de godsdienst van de vriendschap, en wel in tweevoudig opzicht.
Voor Ignatius en voor Bernardus was het ideaal van de christen,
een vertrouwelijke, ja zelfs vriendschappelijke omgang met God.
God is inderdaad één en al verlangen naar een verbond,
een vereniging of een intieme verbintenis met iedere mens.
Is de Bijbel niet het lange verhaal van het oude en nieuwe ‘verbond’ tussen God en zijn volk?
Maar bovendien is de mens ook geroepen om van zijn medemensen te houden.

Lees meer...

Tekst en Onderricht mei 2021



Bron van het onderricht:
Laurence FREEMAN, Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert, Halewijn, Antwerpen, 2020

Onderricht op 4 mei 2021 (vgl. o.c. blz. 116-125)

In de bladzijden van ons ‘leerboek’
waaruit we ook voor dit onderricht inspiratie putten
toont Freeman verder het verband tussen meditatie en goed leiderschap aan. Vooreerst wijst het er terecht op dat leiderschap betekent:
dienstbaar verantwoordelijkheid voor iets of voor anderen opnemen en dragen.
Nog anders verwoord: dienstbaar zorg dragen voor iets of voor anderen. Het is vanzelfsprekend dat,
om het werk van zorg en verantwoordelijkheid tot een goed werk te maken, we dat werk verrichten met een totale aandacht voor de anderen
en niet met een geest en een hart, met aandacht die op onszelf gericht zijn.
Het is precies het loslaten van de aandacht voor onszelf waarin we ons in het mediteren oefenen.
En dit om des te meer aandachtig aanwezig te zijn bij de andere. Dat is de basishouding van de liefde.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Onderricht 20 april 2016
  2. Tekst en Onderricht april 2021
  3. Tekst en onderricht 16 maart
  4. Onderricht 16 februari 2021

Pagina 127 van 156

  • Start
  • Vorige
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top