Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Homilie voor de 14de zondag jaar C 2019


7 juli 2019

Jezus stuurt de leerlingen, die Hij gekozen heeft,
uit als arbeiders om te oogsten.
Het oogsten is een beeld voor de verkondiging.
De arbeid die de leerlingen in de wereld te verrichten hebben is: verkondiging.
Die verkondiging wordt voorgesteld als een risicovolle onderneming:
Ik zend u als lammeren onder de wolven.
De verkondiging dient zonder macht en dus weerloos te geschieden
en in een wereld waarin de mensen
helemaal niet belust zijn op de inhoud ervan.
Daar was ik me 40 jaar geleden nog niet zo scherp van bewust.
Het woord ‘succes’ past niet bij God,
noch bij Zijn woord, noch bij de verkondiging ervan.
De term ‘succesrijk’ kan niet gelden voor de zaak van God.
Waarom niet?
De verkondiging bevat twee elementen: een aankondiging en een oproep.

Lees meer...

Homilie Hoogfeest van Pinksteren 2019


9 juni 2019

Met dit hoogfeest van Pinksteren sluiten we het Paasfeest en de Paastijd af.
We herdachten de verrijzenis van Christus
en vierden dat wij een nieuw leven van liefde, vrede en vreugde kunnen leiden.
Dat kunnen we omdat de Geest, die Jezus bezielde en uit de dood opwekte,
ook aan ons gegeven is en in ons woont.
Na dit Pinksterfeest komen we in de zgn. liturgische tijd door het jaar.
Het symbolische klaar van die tijd is groen, kleur van groeikracht en hoop.
Want bezield door die Geest treden we – zoals straks na de viering –
in de wereld, gaan we heen in ‘vrede’,
en willen we, nieuwe mensen geworden, de wereld nieuw maken,
een wereld die beantwoordt aan Gods scheppingsplan.
In het fragment uit de brief van Paulus aan de Romeinen zien we
hoe Paulus zijn lezers gepassioneerd bewust wil maken van het feit
dat de Geest van God in hen aanwezig is.

Lees meer...

Homilie voor de 18de zondag door het jaar B 2018



Even herhalen dat we nu vijf zondagen na elkaar het Mc-evangelie,
dat we in dit kerkelijk jaar lezen, gesloten laten
en gedurende die vijf zondagen
het zesde hoofdstuk van het Johannesevangelie voorgeschoteld krijgen. Daarin het relaas van de broodvermenigvuldiging,
dat we vorige zondag hoorden, en ook de zgn. broodredevoering,
die we nu in vier delen te verwerken zullen krijgen.
Vandaag aflevering een.
In die broodredevoering maakt Jezus duidelijk
wie Hij is en wat geloven werkelijk inhoudt.
Hij heeft al duidelijk gemaakt
dat Hij in ieder geval niet de ‘broodkoning’ is die men van Hem wil maken. Hij is niet diegene die aan de verwachtingen van de massa beantwoordt.
En wat zijn die verwachtingen?
Het verzadigd worden, het gestild worden van de honger,
het bevredigd worden, vervuld worden
op materieel, sociaal en emotioneel vlak.

Lees meer...

Homilie voor de 17de zondag door het jaar B 2018



In de zondagsliturgie van dit kerkelijk jaar
worden ons stukken uit het Marcusevangelie aangeboden.
Maar omdat het Marcusevangelie, in vergelijking met dat van Matteüs en Lucas
zo kort is, worden ook delen van het Johannesevangelie voorgelezen.
Dat zal nu vijf zondagen naëen het geval zijn.
In die vijf zondagen horen we in vijf delen
het volledige zesde hoofdstuk van het Johannesevangelie.
In dat hoofdstuk lezen we het verhaal van de broodvermenigvuldiging
en een daarop volgende redevoering van Jezus, de zgn. broodredevoering.
Daarin maakt Jezus duidelijk wie Hij werkelijk is
en wat geloven werkelijk betekent.
De lezing van het verhaal van de broodvermenigvuldiging
en van de broodredevoering vervangt nu
het verhaal van de broodvermenigvuldiging in het Marcusevangelie
dat in het Mc-evangelie volgt
op het stuk evangelie dat we zondag laatst hoorden.
En daarin vernamen we dat veel mensen naar Jezus kwamen zien,
dat Jezus medelijden met hen had
en hen daarom uitvoerig begon te onderrichten.
Waarom deed Jezus dat?
Omdat Hij wist wat mensen nodig hebben
om echt te leven en mens te worden:
niet zozeer brood, maar wel woorden van eeuwig leven.
Dat zijn niet alleen woorden om naar te luisteren,
maar ook woorden om naar te leven, om te beleven.
Het zijn woorden die oproepen tot bekering, tot een andere levenswijze
en tot vertrouwen in God die onvoorwaardelijke liefde is.

Lees meer...

Homilie 28' zondag door het jaar 2017

15 oktober 2017

Er zijn in de parabel van deze zondag uit het Matteüsevangelie
drie opmerkelijke gegevens.
Vooreerst het feit dat mensen niet willen naar een feest komen.
En het is nog wel een bruiloftsfeest voor de zoon van een koning,
een feest waar het dus aan niets zal ontbreken
waar de spijzen en dranken overvloedig en heerlijk zullen zijn
en waar de ambiance verzekerd is.
Vervolgens er is het feit dat uiteindelijk op dat feest
zowel slechten als goeden worden binnengelaten.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor het hoogfeest van Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming
  2. Homilie voor de 13de zondag door het jaar A
  3. Homilie voor de 12de zondag door het jaar
  4. Homilie voor de derde paaszondag 2017

Pagina 85 van 156

  • Start
  • Vorige
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top