Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Homilie voor het hoogfeest van Pinksteren B 19 mei 2024

 

Homilie voor het hoogfeest van Pinksteren B 19 mei 2024

Eerste lezing: Galaten 5, 13-24
Broeders en zusters, gij werd geroepen tot vrijheid. Alleen, misbruik de vrijheid niet als voorwendsel voor de zelfzucht. Integendeel, dient elkander door de liefde. Want de hele wet is vervat in dit ene woord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Maar als ge elkaar blijft bijten en klauwen, vrees ik dat ge elkaar in het eind zult verslinden. Ik bedoel dit: leef naar de Geest, dan zult ge de begeerte van de zelfzucht niet volvoeren. Want de zelfzucht begeert tegen de Geest en de Geest tegen de zelfzucht, want ze zijn elkaars tegenstanders, zodat ge niet doet wat ge zoudt willen doen. Maar als ge u door de Geest laat leiden, staat ge niet onder de wet. De uitingen van zelfzucht zijn bekend, zoals ontucht, onreinheid, losbandigheid, afgodendienst, toverij, vijandschap, twist, afgunst, uitbarstingen van woede, intriges, ruzies, partijschappen, jaloersheden, drinkgelagen, orgieën en dergelijke. Ik waarschuw u zoals ik u al eerder gewaarschuwd heb: wie zich zo misdragen, zullen het koninkrijk van God niet erven. Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid, ingetogenheid. Tegen zulke dingen bestaat geen wet. Zij die Christus Jezus toebehoren hebben het vlees gekruisigd met zijn hartstochten en begeerten.

Lees meer...

Homilie voor de 7de paaszondag B 12 mei 2024

Homilie voor de 7de paaszondag B 12 mei 2024

Tweede Lezing: 1 Joh 4, 11-16
Dierbaren, als God ons zozeer heeft liefgehad moeten ook wij elkander liefhebben. Nooit heeft iemand God gezien, maar als wij elkaar liefhebben woont God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt geworden. Dit is het bewijs dat wij in Hem verblijven zoals Hij verblijft in ons, dat Hij ons deel heeft gegeven aan zijn Geest. En wij, wij hebben gezien en wij getuigen dat de Vader zijn Zoon heeft gezonden om de heiland van de wereld te zijn. Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is, woont God in hem en woont hij in God. Zo hebben wij de liefde leren kennen die God voor ons heeft en wij geloven in haar. God is liefde: wie in de liefde woont, woont in God en God is met hem.

Lees meer...

Homilie voor de 5de paaszondag 28 april 2024

Homilie voor de 5de paaszondag 28 april 2024



In deze paastijd ontvangen opnieuw veel twaalfjarigen het sacrament van het vormsel en mogen kleinere kinderen voor het eerst de communie ontvangen.
Deze sacramenten en de daarbij horende voorbereidende catechese moeten hen helpen om ‘nieuwe mensen’ te worden,
mensen die zoals Jezus beeld en gelijkenis van God zijn, liefdevolle, vredevolle en vreugdevolle mensen.
Zo’n mensen worden door Jezus vergeleken met vruchtbare wijnranken, takken waaraan vruchten van goedheid te plukken zijn.
Jezus wijst op enkele voorwaarden opdat de ranken vruchtbaar zouden zijn: er moet zuiverend snoeiwerk zijn
en de ranken dienen in ieder geval met de wijnstok verbonden te blijven. Laat ons enkele beschouwingen wijden aan dat zuiverend snoeiwerk.
Elke rank aan Mij die geen vrucht draagt snijdt Hij af
en elke die wel vrucht draagt zuivert Hij, opdat zij meer vrucht mag dragen. Gij zijt al rein dank zij het woord dat Ik tot u gesproken heb.
De onvruchtbare rank wordt weggesnoeid
en de vruchtbare wordt gezuiverd, hetgeen ook weer snoeiwerk inhoudt,

namelijk, het wegknippen van overbodige uitlopende twijgen om te verhinderen dat die kostbaar levenssap wegnemen
zonder daarvoor vruchten in de plaats aan te bieden.

Lees meer...

Homilie voor de zesde paaszondag 5 mei 2024

 

Homilie voor de zesde paaszondag 5 mei 2024



Liefde, geuit in concrete daden, is het voornaamste en ultieme kenmerk van een mens die in eenheid en verbondenheid leeft met Christus.
De apostel Johannes zegt ons nu ook
dat liefde de enige mogelijkheid is om God te kennen,
niet het kennen van waarheden, niet het kennen van ‘horen zeggen’, maar het kennen uit ervaring.
Het is de ervaring van de liefde die ons God doet ‘zien’, ervaren, kennen.
God openbaart zich als liefde aan ons, of beter, in ons in het verlangen van de liefde,
het verlangen naar het leven, het geluk en welzijn van anderen, het verlangen dat de geliefde een goed en gelukkig mens mag zijn.

En dan doet de goddelijke liefdeskracht dat verlangen omzetten
in concrete daden waarin we verantwoordelijkheid opnemen en zorg dragen voor dat leven, geluk en welzijn van geliefden en medemensen.
Die liefde is verwant met eerbied, respect, mededogen en rechtvaardigheid.

Lees meer...

Homilie voor de 4de paaszondag B 21 april 2024

Homilie voor de 4de paaszondag B 21 april 2024


Je ‘leven geven’: een goed betaalde carrière even opzij zetten…

Tot tweemaal toe horen we vandaag Jezus zeggen: “Ik ben de goede herder.”
Als christenen mogen we ons in eenheid met Christus
gerust beschouwen als herders voor elkaar, als goede herders. ‘Goed’ betekent hier: beantwoorden aan wat een herder dient te zijn.
Een herder moet zijn schapen kennen
en moet – indien nodig – zijn leven veil hebben voor zijn schapen. Dat kan je wellicht pas als die schapen echt de uwe zijn,
of wanneer je als ‘huurling’ de schapen toch als je eigen schapen beschouwt, zoals een leerkracht – om het heel idealistisch voor te stellen –
de hem of haar toevertrouwde kinderen of jongeren als zijn of haar kinderen wil en mag benaderen.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor de 2de paaszondag 7 april 2024
  2. Homilie voor het hoogfeest van Pasen 31 maart 2024
  3. Homilie voor de 5de zondag van de veertigdagentijd B 17 maart 2024
  4. Homilie voor de 4de zondag van de veertigdagentijd B 10 maart 2024

Pagina 61 van 156

  • Start
  • Vorige
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top