Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Homilie 4° Adventszondag jaar A

HOMILIE   4° Adventszondag A


God wachten betekent zich de uitgestippelde toekomst
uit handen laten slaan en toch blijven wachten.

      Broeders en zusters,

      Deze woorden van Dorothee Sölle klonken reeds vorige zondag in onze nachtwake en in de homilie. Ze waren toen van toepassing op Johannes de Doper die die ermee geconfronteerd werd dat de vervulling zo anders is dan de verwachting. Op deze vierde adventszondag haal ik die woorden opnieuw aan, want ze zijn naar mijn aanvoelen eveneens zozeer van toepassing op Jozef die vandaag in het evangelie centraal staat.
     
      Jozef – verloofd met Maria – rechtschapen, schrijft Matteüs, krijgt te maken met Gods komen: Maria blijkt voor ze gingen samenwonen zwanger – zwanger van de heilige Geest, zegt de Schrift. De uitgestippelde toekomst wordt uit handen geslagen: huwen, een gezin stichten, kinderen, eigen kinderen… het wordt ineens grondig doorheen geschud. Wat gebeurt er? Blijkbaar neemt Iemand anders het roer over, gaat Iemand anders het leven bepalen. En is dit niet tekenend voor elk leven dat echt God wacht? Open voor God, voor Gods bedoeling, voor Gods nabijheid, voor Gods werkzaamheid. Als God komt, dan wordt Hij het centrum, dan bepaalt Hij de weg, de richting. Paulus noemt dat in de tweede lezing: wij worden gebracht tot de gehoorzaamheid van het geloof. En een beetje verder in de brief aan de Romeinen schrijft Paulus: Zij die Christus toebehoren, bepalen niet langer hun eigen leven.

Lees meer...

Homilie voor de 31' zondag door het jaar C

  Broeders en zusters,

    Het is al heel wat jaren geleden dat ik een visitatie mocht doen bij zusters Benedictinessen – een vrij grote gemeenschap met meerdere bejaarde zusters, zelfs hoogbejaarde zusters. Een zuster van meer dan negentig kwam niet meer naar beneden en dus ging ik haar opzoeken in haar kamer. Het werd een kort, maar heel indringend gesprek. De zuster begon met te zeggen dat zij niet veel te zeggen had – ze leefde toch wat buiten het gemeenschapsleven van elke dag, maar ook op haar cel mocht zij haar leven als moniale verder zetten en met vreugde. En dat zag je aan haar. Ze vertelde: “Bij mijn professie – toen ik naar voren moest komen – riep de bisschop: VENI! KOM! Dat was voor mij Jezus die mij riep. Wel, dat gebeurt nog elke dag opnieuw – ook vandaag.” – “HODIE” – zei ze. “Vandaag is van God: Hij roept en ik antwoord.

Lees meer...

Homilie voor de 20ste zondag jaar C

JE LEVEN REDDEN

Zusters en broeders,

      Drie jaar geleden op deze 20ste zondag van het C-jaar werd onze eucharistieviering door de VRT uitgezonden en konden mensen thuis meekijken, meebidden, meevieren. Het is gebruikelijk dat de kijkers na de viering telefonisch contact kunnen opnemen om iets te vragen, te melden, … Zo kwamen er ook hier heel wat reacties binnen. Maar één reactie is me echt bijgebleven: een vrouw belde om haar ontgoocheling te verwoorden. Ze zei dat het allemaal zo ernstig was, zelfs geen enkele glimlach, zonder vreugde. Dat raakte me echt. Was dat zo? En als het zo was, waarom? Waarmee had het te maken? Ik weet nog dat het toen voor onze gemeenschap moeilijke dagen waren, want juist twee dagen voor de uitzending had één van onze broeders ons verlaten en dat doet iets met de achterblijvers – een soort rouw. Was het dat? Of had het te maken met de Blijde Boodschap van deze zondag die allesbehalve ‘blij’ klinkt: Vuur ben Ik op aarde komen brengen… Meent gij dat Ik op aarde vrede ben komen brengen? Neen zeg Ik u, juist verdeeldheid. Jezus spreekt vandaag over iets weerbarstigs in de Blijde Boodschap. Een blijde boodschap van vrede? Maar Hij spreekt over verdeeldheid, beklemming, tegenover elkaar staan. En toch verkondigen wij een blijde boodschap en heeft die vrouw iets terechts gemist: de vreugde van de christen, de vreugde waar christenen samenkomen om Christus te vieren.

Lees meer...

Homilie voor de 27' zondag jaar C


Heer, geef ons meer geloof!

Broeders en zusters,

Met dit indringend verzoek van de leerlingen begint het evangelie van deze zondag. Een verzoek – denk  ik – dat ook in ons leven heel reëel aanwezig kan zijn. Het is echter niet zomaar een vraag naar Jezus toe. Ze komt vanuit de omstandigheden die het leven tekenen. Ook hier in dit evangelie, maar – jammer – de liturgiesamenstellers hebben ‘de omstandigheid’ weggeknipt. Ik lees even de voorafgaande verzen: Al misdoet uw broeder zevenmaal per dag tegen u, maar zevenmaal ook wendt hij zich tot u met de woorden: ‘Het spijt me’, dan moet ge hem vergeven. De apostelen zeiden nu tot de Heer: ‘Geef ons meer geloof.’
We hebben in dit jaar van de Barmhartigheid al heel wat stilgestaan bij wegen van vergeving en verzoening. En ik denk dat de apostelen hier in die context die zeer terechte vraag stellen: Geef ons meer geloof. Het is vaak allen binnen de gegevenheid van het geloof dat er wegen tot vergeving en verzoening geopend worden en dat we geconfronteerd worden met onze grenzen, onze onmacht, ons niet kunnen. Louter menselijk gezien botsen we op een muur, zitten we vast, kunnen we niet verder. Maar als Jezus er is, als Hij mag meedoen, als we met de ogen van ons geloof naar omstandigheden en medemensen kunnen kijken, dan kan er iets op gang komen.

Lees meer...

Homilie voor de 13' zondag door het jaar C

 

De geroepene verlaat alles wat hij heeft,
niet om daarmee iets bijzonder waardevols te doen,
maar eenvoudig ter wille van de oproep,
omdat hij anders niet achter Jezus aan kan gaan.
De oproep tot het volgen van Jezus is
gebondenheid aan de persoon van Jezus Christus alleen.
Hij is genadige oproep, genadig aanbod.
Christus roept, de leerling volgt.
Dat is genade en gebod in één.

 

Zusters en broeders,

 

Deze woorden van Dietrich Bonhoeffer uit zijn boek Navolging kunnen ons helpen om de Blijde Boodschap van deze zondag met open hart te beluisteren en binnen te laten als een woord ten leven. Niet een hard woord, maar een woord dat ons vrij maakt en leven doet – zoals Paulus het ons aanzegt in de tweede lezing: voor de vrijheid heeft Christus ons vrijgemaakt. Want – eerlijk gezegd – bij het eerste aanhoren van wat Jezus ons vandaag zegt, voelen we weerstand: De Mensenzoon heeft niets waar Hij zijn hoofd op kan laten rusten… laat de doden hun doden begraven… wie de hand aan de ploeg slaat, maar omziet naar wat achter hem ligt, is ongeschikt voor het Rijk Gods. Moeitevolle woorden – niet te doen. Trouwens de aanvang van het verhaal laat al iets horen van wat Jezus teweeg kan brengen: de Samaritanen willen Hem niet ontvangen.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie Witte Donderdag
  2. Homilie voor Pasen
  3. Homilie Aswoensdag 2016
  4. Homilie HH. Stichters

Pagina 26 van 156

  • Start
  • Vorige
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top