Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog Voorbije lezingen 2015-2016
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Madeleine Debrêl

 Delbrel

24 maart 2015: Madeleine Delbrêl

 Madeleine Delbrêl werd geboren op 24 oktober 1904 in de Dordogne-streek  in Frankrijk en overleed op 13 oktober 1964.  Zij was een Franse Christelijke mystica, maatschappelijk werkster, schrijfster en dichteres.
Ze groeit op in een familie die onverschillig staat tegenover religie en haar atheïsme wordt door haar studies alleen maar dieper en steviger gefundeerd. Maar ze blijft nadenken en zoeken en vragen stellen, bijvoorbeeld over het godsgeloof van sommige van haar vrienden. Ze gaat de godsvraag niet uit de weg en beslist op een bepaald moment elke dag te bidden. Al lezend en nadenkend vindt ze God, wordt ze door God in haar gebed gevonden, beseft ze later. In een periode van afbrokkelende christenheid kiest ze ervoor om in eigen land ‘missionaire sans bâteau’ te worden. Met enkele vriendinnen gaat ze wonen en werken in Ivry-sur-Seine, een door communisten bestuurde gemeente in de rand van Parijs. Daar wil ze met haar leven getuigen van haar geloof. Zij oordeelt niet en laat niemand in de steek.

Lees meer...

Anselm Grün

anselm-grun- 65 x 5

24 februari 2015: Anselm Grün

Anselm Grün, osb, (Junkershausen, 14 januari 1945) is een Duitse Benedictijnerpater, schrijver van spirituele boeken, referent in spirituele thema’s, geestelijk verzorger en cursusleider voor meditatie- en contemplatieve trainingen.  Anselm Grün sloot in 1964 zijn studie aan een gymnasium te Würzburg af en trad datzelfde jaar tot het noviciaat toe van de nabijgelegen benedictijnenabdij van Münsterschwarzach.
Van 1965 tot 1971 studeerde hij filosofie en theologie in Sankt-Ottiliën in Rome.  Hij promoveerde in 1974 in de theologie. Tussen 1974 en 1976 concentreerde Grün zich op bedrijfswetenschappen in Neurenberg en in 1976 verscheen tevens zijn eerste boek, Reinheid der Hersens.  Het was het eerste in een rij van meer dan 200 boeken.  Sinds 1977 werk Anselm Grün als cellarius van de abdij en is tevens verantwoordelijk voor de 20 bedrijven van de abdij en de missiewerken (missieprocuur).

Lees meer...

Iny Driessen

Iny Driessen

27 januari 2015: Iny Driessen


Iny Driessen werd geboren in Hasselt op 3 februari 1961 als jongste van acht kinderen: vier jongens en vier meisjes. Papa was architect. Mama was ook auteur. Ze schreef onder haar meisjesnaam, Monda De Munck, en won heel wat prijzen met boeken als Dit is het paradijs, De vrouwen van Dalvajoes… Door haar grote gezin kwam het schrijven op de achtergrond. Wel bleef ze cursiefjes maken over haar gezin voor Het Teken, het maandblad waar Iny nu zelf voor schrijft. Al van toen ze zes jaar was zat ze achter de tikmachine en schreef eerste verhaaltjes voor de kinderkrant van De Standaard en voor de Paas- en Kerstboekjes van Averbode. Toen ze veertien was verscheen haar eerste Vlaamse Filmpje.
Na de humaniora Grieks-Latijn studeerde ze Bijbelse Filologie en Godsdienstwetenschappen. Ze begon te werken op Jeugdpastoraal en Catechese van het bisdom Hasselt. In 1984 trouwde ze met Jan Goyvaerts in As. Ze leefden er op de kapelanie om zo met open deur ruimte te scheppen voor een kinder- en jongerenkerk. Daar zijn ze altijd mee bezig geweest.

Lees meer...

Benedictus XVI

Paus Benedictus

23 december 2014: Benedictus XVI (Joseph Ratzinger)

Paus Benedictus XVI, de 265ste bisschop van Rome, werd op 16 april 1927 als Joseph Ratzinger geboren in het Duitse stadje Marktl am Inn, in het bisdom Passau (Beieren). In 1939 vatte hij zijn humaniorastudies aan in Traunstein, een stadje vlakbij de Oostenrijkse grens. Na de oorlog trok Joseph Ratzinger naar het seminarie. Van 1946 tot 1951 studeerde hij filosofie en theologie aan de filosofisch-theologische hogeschool in Freising en aan het Georgianum van de universiteit van München. Hij raakte er vertrouwd met het werk van onder meer Martin Heidegger, Karl Jaspers, Friedrich Nietzsche, Martin Buber en Paul Bergson – boeken die in die tijd in geen enkel seminarie in Rome op het programma stonden. Op 29 juni 1951 werd hij samen met zijn drie jaar oudere broer Georg tot priester gewijd in de kathedraal van Freising. In 1953 werd hij doctor in de theologie en nauwelijks een jaar later – hij was toen 26 jaar – werd hij docent dogmatiek en fundamentele theologie aan de Filosofisch-Theologische Hogeschool van Freising. Vanaf april 1959 doceerde hij fundamentele theologie in Bonn. Daar werd hij opgemerkt door kardinaal Joseph Frings, de toenmalige aartsbisschop van Keulen, die hem als raadgever meenam naar het Tweede Vaticaans Concilie en ervoor zorgde dat hij van 1962 tot 1965 ‘peritus’ (deskundige) was tijdens het concilie. Ratzinger leverde er een belangrijke bijdrage tot Dei Verbum ('Het Woord Gods'), de dogmatische constitutie over de goddelijke openbaring). In 1963 verhuisde Joseph Ratzinger van Bonn naar de Universiteit van Münster en in 1966 werd de beloftevolle professor op aanbeveling van Hans Küng docent in Tübingen. Vanaf 1969 doceerde hij aan de Universiteit van Regensburg, waar hij in 1976 ook vicepresident werd. Joseph Ratzinger bleef er tot het einde van zijn academische loopbaan. In 1972 richtte hij met bekende theologen als Hans Urs von Balthasar en Henri de Lubac het gerenommeerde katholieke tijdschrift Communio op.

Lees meer...

Jeroen Witkam

Jeroen Witkamp

25 november 2014: Jeroen Witkam
 
Jeroen Witkam werd geboren op 3 september 1931 te Goes. Zijn leven is een zoektocht naar spiritualiteit voor zichzelf en anderen. Zijn uitgangspunt was de ontmoeting met de God van de Bijbel. Langs monastieke weg diepte hij deze ervaring uit. Hij gaf hier decennia lang vorm aan als abt. Hij studeerde aan de Gregoriana in Rome theologie en Bijbelwetenschappen. Hij verdiepte zich in de vroeg christelijke mystiek van Evagrius en de middeleeuwse ‘minne’-mystiek van Bernardus van Clairvaux, Hadewych en Ruusbroec. Zijn functie als abt stelde hem in staat om zijn ervaring in bredere kring uit te dragen in spreekbeurten en retraites in Nederland, België, Amerika, Afrika en India. De kennismaking met Zen was een herkenning. De eenvoud, de helderheid en het diepingrijpende karakter van Zen was voor hem aanleiding om zich verder te verdiepen in deze van oorsprong oosterse weg. Hij zocht naar mogelijkheden om anderen ook te laten delen in deze weg naar stilte en behoorde tot de eersten die Zen in Nederland introduceerden. Onder de huidige zenmeesters in Nederland zijn er, die hun eerste stappen op de 'zen'-weg, onder zijn leiding mochten zetten. Zoals Jef Boeckmans en zijn goede vriend Ton Lathouwers. In 1970 had hij zelf zijn eerste sessie bij Karl Graf von Dürckheim in Todtmoos-Rütte. (Hara yoga richting Zen). In 1971 organiseerde hij de eerste zen-sesshin binnen een Nederlandse abdij. Leerbevoegdheid van Lassalle om zelf zen-sesshins te geven, kreeg hij in 1974.

Lees meer...

Simone Pacot

Simone pacot

8 oktober 2014: Simone Pacot

Simone Pacot is emeritus advocate van het gerechtshof van Parijs. Samen met het team van stichting Bethesda geeft zij sinds vele jaren sessies over het doordringen van het evangelie tot in de diepste diepten van het menselijk wezen. Pacot is emeritus advocaat aan het gerechtshof van Parijs. Als adolescent voelde ze zich aangetrokken tot het christelijk geloof en liet ze zich dopen. Ze kampte met relationele problemen en een bevriend priester raadde haar aan psychotherapie te volgen. Die ervaring bracht haar tot grote inzichten zowel in haar eigen persoonlijkheid als in haar problematiek. Vanaf toen koppelde ze haar christelijk geloof aan opvattingen uit de psychotherapie. De vijf levenswetten die ze vond zijn de basis van haar gedachtegoed en kunnen ook vandaag nog een grote hulp zijn.  Simone Pacot woont in Parijs.

Lees meer...

Pagina 3 van 4

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top