Lezing en onderricht november 2024
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE
LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2024-2025
DE KRACHT VAN DE CONTEMPLATIE - IN DE STILTE GENEZING VINDEN
De grote leermeesteres van de contemplatie is de natuur.
Met haar schoonheid en diversiteit nodigt de natuur ons uit om haar waar te nemen. Elk blad, elke vogel en elke bloem verwijzen ons door hun ‘zijn’
naar de tegenwoordigheid van God.
Heel de natuur is een lofprijzing voor de Schepper.
Zij bezit een in zichzelf rustende grote kracht
waarvan de goddelijke oorsprong streeft naar ontplooiing.
Deze goddelijke oorsprong en het verlangen naar ontplooiing typeert ook de mens.
Zo kan de natuur in de mens laten resoneren en weer toegankelijk maken wat in hem zelf aanwezig is.
Dit gebeurt echter niet automatisch
omdat de natuur zich als leermeesteres van de contemplatie niet aan de mens opdringt.
Lezing 24 september 2024
DE KRACHT VAN DE CONTEMPLATIE - IN DE STILTE GENEZING VINDEN
24 september 2024
CONTEMPLATIE een geschenk van God
Contemplatie is niets anders dan een verborgen,
vrede- en liefdevol binnenstromen van God. (Johannes van het Kruis) Contemplatie is de benaming voor de christelijk-mystieke weg.
Onder mystiek verstaan we het streven naar verbinding met het goddelijke zijn.
Deze verbinding ontsluit zich op deze weg niet via verstandelijke inzichten maar door innerlijke ervaringen en het rechtstreeks beleven.
Contemplatie wordt beschouwd als een geschenk van God waarover de mens wikt noch beschikt.
In het laten-geschieden en op-zich-in-laten-werken
neemt de mens op wat is en laat daarbij wil, verstand en gevoel tot rust komen. Velen leiden daaruit af dat contemplatie iets passiefs is.
Men neemt echter geen passieve houding aan maar een houding die bereid is tot opname
waarbij men klaarwakker en met levendige interesse en ononderbroken aanwezig blijft en waarneemt wat hier en nu gebeurt.
De aandachtige en God toegewende houding die verzoent en bereid is lijden te doorstaan effent het pad van de contemplatie.
‘Contemplatie’ stamt uit het Latijn, van con (met) en templum (een afgebakend heilig gebied) Contemplatie betekent dat men zelf tot dit heilig gebied, Gods woning, wordt.
tekst en onderricht oktober 2025
Onderricht op 7 oktober 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
De Amerikaanse franciscaan Richard Rohr noteert in zijn boek
Het Christusmysterie op verschillende plaatsen en op diverse wijzen dat liefde en ook ware religie, godsdienstigheid en spiritualiteit
niet starten vanuit een initiatief van de mens, maar starten bij ‘het trekken van de Vader’.
Op het einde van de broodrede in het Johannesevangelie zegt Jezus dat ook op een onomwonden wijze aan mensen
die zich gelovig noemen en hun gelovig zijn als hun verdienste beschouwen: Johannes 6, 65 Hij voegde er aan toe: “Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij kan komen, als het hem niet door de Vader gegeven is.”
66 Tengevolge hiervan trokken velen van zijn leerlingen zich terug en verlieten zijn gezelschap.
tekst en Onderricht op 21 oktober 2025
Onderricht op 21 oktober 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso, Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
Als we mediteren groeien we in waarheid,
omdat we een waarheid ervaren en deze niet verdringen en ontkennen.
Die waarheid houdt in dat we uit onszelf hulpeloos zijn om aan ons diepste verlangen tegemoet te komen.
Uit onszelf slagen we er niet in altijd te beantwoorden aan ons ware zelf,
ons altijd bewust te zijn van onze waardigheid van kind van God, van Christus.
We slagen er niet in altijd en onvoorwaardelijk
te kiezen voor het goede en ons onware zelf los te laten.
Nog anders uitgedrukt: we slagen er uit onszelf niet in onszelf te overstijgen.
Spiritualiteit die deze waarheid ontkent
en alleen al meditatietechnieken beschouwt als transcenderen, leert ons bezigheden aan die het tegendeel zijn van echt gebed.
Volmaaktheid houdt immers in ieder geval in
de onvermijdelijke onvolmaaktheid te aanvaarden
zonder dat deze aanvaarding leidt tot verlies in vertrouwen en volharding. In deze zin houdt bidden en mediteren ook een vraag is,
hoewel die in meerdere gebedswoorden niet expliciet geformuleerd wordt.
Tekst en Onderricht op 16 september 2025
Onderricht op 16 september 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
Mediteren is op het vlak van ‘gebedstechniek’ zeer eenvoudig:
zoek een rustige plek, zit rechtop maar ontspannen en laat je lichaam tot rust komen;
kies een woord dat je helpt om je te richten op Gods aanwezigheid
(zoals “Maranatha”, “Abba”, “Vrede”, “Jezus”, “Kom Heer, kom” ….); adem rustig in en uit;
laat gedachten komen en gaan, zonder oordeel; keer steeds terug naar je heilig woord, je mantra. Toch is mediteren moeilijk en vraagt het moed.
Het vraagt moed en trouw om te beginnen en te volharden.