Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
    • Ik geloof 2025-2026
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 26 oktober

 

Als je op een nieuw idee wilt komen, lees dan een oud boek

 

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
In de meditatie komen we tot harmonie met hoe de dingen zijn. En dit is wat we leren: dat  we moeten binnengaan  in de werkelijkheid van het nu-moment, dat ons gegeven is voordat de dood  verleden en toekomst ineenvouwt  in de eeuwigheid. Dat betekent dat we moeten leren sterven aan het ego en aan het egoïsme, dat voortdurend vlucht voor de werkelijkheid van het nu-moment door spijt te hebben over het verleden of te dagdromen over de toekomst. Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn. “Wees stil en weet dat Ik God ben” (Ps 46,11).
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 

‘Christelijke meditatie een weg naar transformatie, bewustwording en diepe verbondenheid met God. Deze benadering is geworteld in de contemplatieve traditie van het christendom, met invloeden van mystici zoals Franciscus van Assisi, Johannes van het Kruis en Thomas Merton.
Richard Rohr

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

“Meditatie is het stil worden in God, het loslaten van alles wat ons bezighoudt, om ons te openen voor Zijn aanwezigheid.”
Anselm Grün

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

Het kruis openbaart de kwetsbare liefde van God

Aan het kruis verschijnt Jezus niet als een triomferende held, maar als een bedelaar van liefde. Hij verkondigt niet, Hij veroordeelt niet, Hij verdedigt zich niet. Hij vraagt, nederig, datgene wat Hij zichzelf op geen enkele manier kan geven.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Lezing en onderricht november 2024

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE
LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2024-2025
DE KRACHT VAN DE CONTEMPLATIE - IN DE STILTE GENEZING VINDEN

De grote leermeesteres van de contemplatie is de natuur.
Met haar schoonheid en diversiteit nodigt de natuur ons uit om haar waar te nemen. Elk blad, elke vogel en elke bloem verwijzen ons door hun ‘zijn’
naar de tegenwoordigheid van God.
Heel de natuur is een lofprijzing voor de Schepper.
Zij bezit een in zichzelf rustende grote kracht
waarvan de goddelijke oorsprong streeft naar ontplooiing.
Deze goddelijke oorsprong en het verlangen naar ontplooiing typeert ook de mens.
Zo kan de natuur in de mens laten resoneren en weer toegankelijk maken wat in hem zelf aanwezig is.
Dit gebeurt echter niet automatisch
omdat de natuur zich als leermeesteres van de contemplatie niet aan de mens opdringt.

Lees meer...

Lezing 24 september 2024


DE KRACHT VAN DE CONTEMPLATIE - IN DE STILTE GENEZING VINDEN
24 september 2024
CONTEMPLATIE een geschenk van God
Contemplatie is niets anders dan een verborgen,
vrede- en liefdevol binnenstromen van God. (Johannes van het Kruis) Contemplatie is de benaming voor de christelijk-mystieke weg.
Onder mystiek verstaan we het streven naar verbinding met het goddelijke zijn.
Deze verbinding ontsluit zich op deze weg niet via verstandelijke inzichten maar door innerlijke ervaringen en het rechtstreeks beleven.
Contemplatie wordt beschouwd als een geschenk van God waarover de mens wikt noch beschikt.
In het laten-geschieden en op-zich-in-laten-werken
neemt de mens op wat is en laat daarbij wil, verstand en gevoel tot rust komen. Velen leiden daaruit af dat contemplatie iets passiefs is.
Men neemt echter geen passieve houding aan maar een houding die bereid is tot opname
waarbij men klaarwakker en met levendige interesse en ononderbroken aanwezig blijft en waarneemt wat hier en nu gebeurt.
De aandachtige en God toegewende houding die verzoent en bereid is lijden te doorstaan effent het pad van de contemplatie.
‘Contemplatie’ stamt uit het Latijn, van con (met) en templum (een afgebakend heilig gebied) Contemplatie betekent dat men zelf tot dit heilig gebied, Gods woning, wordt.

Lees meer...

tekst en onderricht oktober 2025



Onderricht op 7 oktober 2025

Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.

De Amerikaanse franciscaan Richard Rohr noteert in zijn boek
Het Christusmysterie op verschillende plaatsen en op diverse wijzen dat liefde en ook ware religie, godsdienstigheid en spiritualiteit
niet starten vanuit een initiatief van de mens, maar starten bij ‘het trekken van de Vader’.
Op het einde van de broodrede in het Johannesevangelie zegt Jezus dat ook op een onomwonden wijze aan mensen
die zich gelovig noemen en hun gelovig zijn als hun verdienste beschouwen: Johannes 6, 65 Hij voegde er aan toe: “Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij kan komen, als het hem niet door de Vader gegeven is.”
66 Tengevolge hiervan trokken velen van zijn leerlingen zich terug en verlieten zijn gezelschap.

Lees meer...

tekst en Onderricht op 21 oktober 2025


Onderricht op 21 oktober 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso, Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.

Als we mediteren groeien we in waarheid,
omdat we een waarheid ervaren en deze niet verdringen en ontkennen.
Die waarheid houdt in dat we uit onszelf hulpeloos zijn om aan ons diepste verlangen tegemoet te komen.
Uit onszelf slagen we er niet in altijd te beantwoorden aan ons ware zelf,
ons altijd bewust te zijn van onze waardigheid van kind van God, van Christus.
We slagen er niet in altijd en onvoorwaardelijk
te kiezen voor het goede en ons onware zelf los te laten.
Nog anders uitgedrukt: we slagen er uit onszelf niet in onszelf te overstijgen.
Spiritualiteit die deze waarheid ontkent
en alleen al meditatietechnieken beschouwt als transcenderen, leert ons bezigheden aan die het tegendeel zijn van echt gebed.
Volmaaktheid houdt immers in ieder geval in
de onvermijdelijke onvolmaaktheid te aanvaarden
zonder dat deze aanvaarding leidt tot verlies in vertrouwen en volharding. In deze zin houdt bidden en mediteren ook een vraag is,
hoewel die in meerdere gebedswoorden niet expliciet geformuleerd wordt.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 16 september 2025



Onderricht op 16 september 2025

Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.

Mediteren is op het vlak van ‘gebedstechniek’ zeer eenvoudig:
zoek een rustige plek, zit rechtop maar ontspannen en laat je lichaam tot rust komen;
kies een woord dat je helpt om je te richten op Gods aanwezigheid
(zoals “Maranatha”, “Abba”, “Vrede”, “Jezus”, “Kom Heer, kom” ….); adem rustig in en uit;
laat gedachten komen en gaan, zonder oordeel; keer steeds terug naar je heilig woord, je mantra. Toch is mediteren moeilijk en vraagt het moed.
Het vraagt moed en trouw om te beginnen en te volharden.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. tekst en Onderricht op 2 september 2025
  2. Tekst en onderricht oktober 2025
  3. Tekst en Onderricht september 2026
  4. Tekst en onderricht septemebr 2025

Pagina 86 van 87

  • Start
  • Vorige
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top