Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
    • Ik geloof 2025-2026
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 26 oktober

 

Als je op een nieuw idee wilt komen, lees dan een oud boek

 

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
In de meditatie komen we tot harmonie met hoe de dingen zijn. En dit is wat we leren: dat  we moeten binnengaan  in de werkelijkheid van het nu-moment, dat ons gegeven is voordat de dood  verleden en toekomst ineenvouwt  in de eeuwigheid. Dat betekent dat we moeten leren sterven aan het ego en aan het egoïsme, dat voortdurend vlucht voor de werkelijkheid van het nu-moment door spijt te hebben over het verleden of te dagdromen over de toekomst. Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn. “Wees stil en weet dat Ik God ben” (Ps 46,11).
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 

‘Christelijke meditatie een weg naar transformatie, bewustwording en diepe verbondenheid met God. Deze benadering is geworteld in de contemplatieve traditie van het christendom, met invloeden van mystici zoals Franciscus van Assisi, Johannes van het Kruis en Thomas Merton.
Richard Rohr

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

“Meditatie is het stil worden in God, het loslaten van alles wat ons bezighoudt, om ons te openen voor Zijn aanwezigheid.”
Anselm Grün

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

Het kruis openbaart de kwetsbare liefde van God

Aan het kruis verschijnt Jezus niet als een triomferende held, maar als een bedelaar van liefde. Hij verkondigt niet, Hij veroordeelt niet, Hij verdedigt zich niet. Hij vraagt, nederig, datgene wat Hij zichzelf op geen enkele manier kan geven.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 6 mei 2025


Onderricht op 6 mei 2025

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen
door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen.
Maar wie zijn leven verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het redden. (Mc 8, 34-35)

Dit vers staat werkelijk centraal in het Marcusevangelie, het evangelie, waarvan nogal wat exegeten denken
dat het geschreven is voor de christenen van Rome, als een laatste catechese voor de catechumenen die in de paasnacht gedoopt werden.
Het evangelie wil een antwoord bieden op twee vragen:
wie is die Christus die jullie (catechumenen – doopkandidaten) willen navolgen, en wat houdt die navolging in?
Wat betekent het dus christen te zijn?
Christen zijn is een leven leiden waarin we ons beijveren om de meest volledige vorm van mens zijn te bereiken, eigenlijk, waarin we de Geest toelaten
ons tot die nieuwe mens, de gelijke van Christus, te hervormen. Dat beijveren of dat toelaten houdt in dat we onszelf verloochenen, dat we ons ‘leven verliezen’, en dat betekent
dat we angst en egoïsme als de leidende principes van ons leven loslaten, dat we het op onszelf gerichte bewustzijn laten omvormen
tot zuivere aandacht voor de ander,

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 15 april 2025


Onderricht op 15 april 2025

Freeman stelt dat het kruis zoiets is als een zenboeddhistische koan. De betekenis ervan vat je pas in de beleving.
En de betekenis ervan is paradoxaal.
Want ze is gelegen in de paradoxale waarheid dat sterven leven is. Er is geloof nodig om die waarheid te aanvaarden en te beleven, geloof dat ook duidelijk maakt wat geloven is: vertrouwen.
Het kruis verwijst natuurlijk naar de kruisiging.
Voor ons is de kruisiging meer dan een historische gebeurtenis waarvan de beleving alleen maar zou gelegen zijn
in het bewustzijn van de lijdende Christus.
De kruisiging is een goddelijk-menselijk gebeuren,
nl. het sterven waarin het goddelijke het menselijke raakt, waarin te beleven valt dat sterven de weg naar leven opent. Dat is wat het paasgebeuren openbaart.
Kruisiging hoort bij het paasgebeuren.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 18 maart 2025


Onderricht op 18 maart 2025

Veel mensen zoeken geluk in tevredenheid en in goed gevoel.
Ook ‘bevrediging’ situeert zich in dit betekenisveld.
Niet alleen bevrediging van de behoefte aan voedsel en warmte, niet alleen seksuele bevrediging,
maar ook een antwoord op de behoefte aan aandacht en bevestiging. Uiteraard zijn al deze behoeften uitingen en elementen van ons ego en dit houdt nu absoluut geen moreel oordeel in.
De tijd en de energie en de creativiteit, die aan het tegemoet komen van deze behoeften besteed worden, alsook de wijze waarop,
zijn niet alleen cultureel bepaald, maar krijgen ook een eigen invulling afhankelijk van de groeistadia van de persoonlijkheid.
In ieder geval: het behoeftige ik blijft ons nabij,
maar bij sommigen kan het zich minder manifesteren, of minder direct, minder opdringerig en ‘beleefder’.
François Varillon schreef in zijn boek God is nederigheid, dat nederigheid als de afwezigheid van je ‘ik’ betrachten meestal afwezigheid van nederigheid is
en dat het ‘ik’ niet zomaar hoeft weggecijferd te worden, alleen moeten we er voor zorgen dat het minder opvalt en als het opvalt minder pedant en ‘hatelijk’.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 1 april 2025


Onderricht op 1 april 2025

Wijsheid is universeel
maar drukt zich uit in meerdere talen en vormen.
Zo erkent men overal de noodzaak van zelfontlediging
- het leeg worden van het innerlijke van zichzelf, van het ‘ego’–
om te komen tot innerlijke vrede, tot standvastigheid, tot het verwerven van een open geest
en tot openhartigheid in spreken en handelen. Meditatie is een weg van zelfontlediging.
En op die weg, in de praktijk van de meditatie, zijn drie belangrijke ervaringen te vinden:
eenvoud, complexiteit en mislukking.
Mediteren is eenvoudig en het onderricht ervan ook. Ieder onderricht dat volgt op een eerste introductie is altijd slechts herinnerd worden aan.
En de wijze waarop men mediteert is eigenlijk ook eenvoudig en universeel. In meditatie komt het er dus op aan gedachten en emoties los te laten.
Meditatie is een oefening in geconcentreerde aandacht
door het blijven aandachtig uitspreken van de mantra of het gebedswoord.
Dat is niet moeilijk. Dat is niet ‘complex’.
Wij zijn ‘complexe’ wezens, de complexiteit is in ons.
En die is de oorzaak van ons mislukken,
of toch, datgene wat we in meditatie zouden mislukken noemen, namelijk, het ontbreken van concentratie en aandacht.
We moeten echter leren daarmee en met onze complexiteit om te gaan.
Op het spirituele pad is mislukking onvermijdelijk
en zelfs noodzakelijk, al is het maar om nederig te worden en te blijven.
In ons mediteren lijkt het eenvoudig aandacht schenken zo moeilijk dat het eenvoudige dus onuitvoerbaar lijkt.
Maar een groter falen zou het niet volharden zijn ondanks deze ‘mislukking’, het opgeven omdat ‘ik’ niet succesvol ben
en de zaak daarom niet succesvol lijkt.

Lees meer...

Onderricht op 4 maart 2025


Onderricht op 4 maart 2025

Onvolledigheid hoort nu eenmaal bij het leven,
zoals ook onvolmaaktheid en eindigheid en broosheid.
Toch zijn we gericht op heelheid en volmaaktheid en eeuwigheid.
Die gerichtheid zou kunnen betekenen
dat we ons leven niet laten bepalen door de angst
voor broosheid, eindigheid, onvolmaaktheid en onvolledigheid.
Dat we dus volop leven ‘desondanks’,
‘desondanks’ de confrontatie met broosheid, eindigheid, onvolmaaktheid en onvolledigheid of met de dreiging ervan. En dat betekent dan weer dat we dat alles aanvaarden.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Onderricht op 18 februari 2025
  2. Tekst en onderricht 4 februari 2025
  3. Tekst en ondrricht t op 21 januari 2025
  4. Tekst en Onderricht 7 januari 2025

Pagina 81 van 87

  • Start
  • Vorige
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top