Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
    • Ik geloof 2025-2026
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 26 oktober

 

Als je op een nieuw idee wilt komen, lees dan een oud boek

 

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
In de meditatie komen we tot harmonie met hoe de dingen zijn. En dit is wat we leren: dat  we moeten binnengaan  in de werkelijkheid van het nu-moment, dat ons gegeven is voordat de dood  verleden en toekomst ineenvouwt  in de eeuwigheid. Dat betekent dat we moeten leren sterven aan het ego en aan het egoïsme, dat voortdurend vlucht voor de werkelijkheid van het nu-moment door spijt te hebben over het verleden of te dagdromen over de toekomst. Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn. “Wees stil en weet dat Ik God ben” (Ps 46,11).
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 

‘Christelijke meditatie een weg naar transformatie, bewustwording en diepe verbondenheid met God. Deze benadering is geworteld in de contemplatieve traditie van het christendom, met invloeden van mystici zoals Franciscus van Assisi, Johannes van het Kruis en Thomas Merton.
Richard Rohr

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

“Meditatie is het stil worden in God, het loslaten van alles wat ons bezighoudt, om ons te openen voor Zijn aanwezigheid.”
Anselm Grün

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

Het kruis openbaart de kwetsbare liefde van God

Aan het kruis verschijnt Jezus niet als een triomferende held, maar als een bedelaar van liefde. Hij verkondigt niet, Hij veroordeelt niet, Hij verdedigt zich niet. Hij vraagt, nederig, datgene wat Hij zichzelf op geen enkele manier kan geven.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en ondeericht september 2023

30ste jaargang
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd

Pablo Gargallo (1881-1934), De profeet (Middelheim, Antwerpen)

Bijbellezing uit de profetie van Jeremia:
1, 1 De woorden van Jeremia, zoon van Chilkia, een priester uit Anatot in Benjamin.
2 Tot hem kwam het woord van Jahwe,
in de tijd van Josia, zoon van Amon, koning van Juda. Het was in het dertiende jaar van diens regering.
3 Vervolgens onder Jojakim, zoon van Josia, koning van Juda,
tot het eind van het elfde jaar van Sidkia, zoon van Josia, koning van Juda. In de vijfde maand van dat jaar ging Jeruzalem in ballingschap.
4 Het woord van Jahwe kwam tot mij:
5 “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, koos Ik u uit. Voordat ge geboren werd, bestemde Ik u voor Mij.
Als profeet voor de volken heb Ik u aangewezen.”
6 Ik zei: “Ach, Jahwe, mijn Heer, ik kan niet spreken; ik ben veel te jong.”
7 Maar Jahwe antwoordde: “Zeg niet:`Ik ben veel te jong!'
Naar iedereen tot wie Ik u zend, moet gij gaan en alles wat Ik u opdraag, moet ge hun zeggen.
8 Wees niet bang voor hen, want Ik ben bij u om u te redden.”
- Godsspraak van Jahwe.

Lees meer...

Tekst en onderricht 25 uni 2024


MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.
25 juni 2024
ZUIVERHEID VAN HART, over een leven de moeite waard om geleefd te worden.
Hoe kunnen we in het leven iets ontdekken dat blijft? Dat hangt af van de plaats waar je het denkt te vinden.
Als je de mechanismen van het leven onder de loep neemt – de systemen waarop alles steunt in onze moderne wereld – dan luidt het antwoord dat er niets blijvend is.
Zowel functies als de manier waarop zaken gebeuren, veranderen steeds weer. Ook de manier waarop je dingen doet, is aan verandering onderhevig.
Maar kijk je naar het hart, naar wat mensen doen omdat ze vinden dat ze zo meer heel worden, dan kan je iemand die een bepaald doel voor ogen heeft er veel gemakkelijker uitpikken.
Onze zuster Jerome was vierennegentig toen ze in de keuken viel en haar heup brak. Terwijl ze haar naar de ambulance brachten, riep ze tegen het keukenpersoneel: ‘Luister, laat die theedoeken maar liggen. Ik zal ze wel opvouwen als ik terug ben.’ Ze heeft, wat te verstaan valt, deze taak nooit meer kunnen opnemen.

Lees meer...

Tekst en onderricht juni 2025

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE

Onderricht op 3 juni 2025

Christus is de geïncarneerde Logos, Gods bezielende wijsheid.
Deze wijsheid is eeuwig, onveranderlijk en universeel als Gods wezen zelf. Maar die wijsheid drukt zich universeel uit in historische, particuliere, tijdelijke en veranderlijke wijzen.
Willen we echter naar de bron zelf terugkeren en bij die bron vertoeven, dan moeten we in en door maar ook achter dat veranderlijke, particuliere en tijdelijke leren zien en horen.
En hoewel het eeuwige wel degelijk in dat alles aan bod komt, moeten we het dan even het zwijgen opleggen en loslaten.
Dat is wat we doen als we mediteren en in alle eenvoud leren zwijgen, stil zijn en ons gebedswoord herhalen.
Toch ondervinden we dat deze eenvoudige weg moeilijk is.

Lees meer...

Tekst en onderricht 26 maart 2024


LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2023-2024
MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.
26 maart 2024
CONTEMPLATIE, over zien zoals God ziet.
Contemplatie is de beleefde ervaring van het besef, het diepe besef, dat God zich rondom jou bevindt, voor jou en achter jou.
Dat Hij je roept, je beweegt, je in je diepste zelf uitnodigt om meer leven te vinden hier en nu.
Grote christelijke contemplatieven – samen met contemplatieven uit elke belangrijke spirituele traditie zoals Rumi, de soefi dichter, Dogen, de Japanse zenmeester, Thich Nhat Hanh, de boeddhistische wijze, Vevekinanda, de hindoeïstische asceet –
kunnen je overtuigen dat spirituele vrede je deel zal zijn wanneer je jezelf steeds meer in Gods aanwezigheid onderdompelt in je eigen leven,
in plaats van alleen maar routineoefeningen van de religie op je te nemen. De natuur wordt op die manier een springplank naar God.
De Schriften worden getuigenissen van Gods wil voor deze wereld.
Je eigen leven wordt het bewijs dat God reeds al de tijd met jou onderweg was.
Het komt er nu alleen op aan om de dialoog aan te gaan
in je hart, waar de Geest van God wacht om je eigen geest en hart te openen om God binnen te laten. Je begint in te zien, dankzij de getuigenis van al deze contemplatieven die je zijn voorgegaan,

Lees meer...

Onderricht 6 mei 2025


Onderricht op 6 mei 2025

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen
door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen.
Maar wie zijn leven verliest omwille van Mij en het Evangelie, zal het redden. (Mc 8, 34-35)

Dit vers staat werkelijk centraal in het Marcusevangelie, het evangelie, waarvan nogal wat exegeten denken
dat het geschreven is voor de christenen van Rome, als een laatste catechese voor de catechumenen die in de paasnacht gedoopt werden.
Het evangelie wil een antwoord bieden op twee vragen:
wie is die Christus die jullie (catechumenen – doopkandidaten) willen navolgen, en wat houdt die navolging in?
Wat betekent het dus christen te zijn?
Christen zijn is een leven leiden waarin we ons beijveren om de meest volledige vorm van mens zijn te bereiken, eigenlijk, waarin we de Geest toelaten

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en Onderricht op 6 mei 2025
  2. Tekst en Onderricht op 15 april 2025
  3. Tekst en Onderricht op 1 april 2025
  4. Tekst en Onderricht op 18 maart 2025

Pagina 80 van 87

  • Start
  • Vorige
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top