Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
    • Ik geloof 2025-2026
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 26 oktober

 

Als je op een nieuw idee wilt komen, lees dan een oud boek

 

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
In de meditatie komen we tot harmonie met hoe de dingen zijn. En dit is wat we leren: dat  we moeten binnengaan  in de werkelijkheid van het nu-moment, dat ons gegeven is voordat de dood  verleden en toekomst ineenvouwt  in de eeuwigheid. Dat betekent dat we moeten leren sterven aan het ego en aan het egoïsme, dat voortdurend vlucht voor de werkelijkheid van het nu-moment door spijt te hebben over het verleden of te dagdromen over de toekomst. Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn. “Wees stil en weet dat Ik God ben” (Ps 46,11).
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 

‘Christelijke meditatie een weg naar transformatie, bewustwording en diepe verbondenheid met God. Deze benadering is geworteld in de contemplatieve traditie van het christendom, met invloeden van mystici zoals Franciscus van Assisi, Johannes van het Kruis en Thomas Merton.
Richard Rohr

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

“Meditatie is het stil worden in God, het loslaten van alles wat ons bezighoudt, om ons te openen voor Zijn aanwezigheid.”
Anselm Grün

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

Het kruis openbaart de kwetsbare liefde van God

Aan het kruis verschijnt Jezus niet als een triomferende held, maar als een bedelaar van liefde. Hij verkondigt niet, Hij veroordeelt niet, Hij verdedigt zich niet. Hij vraagt, nederig, datgene wat Hij zichzelf op geen enkele manier kan geven.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Onderricht 22 december 2020

STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.

22 december 2020 Anselm Grün


Inleiding:

In mijn bibliotheek staan er 10 boeken van Anselm Grün. In ben er zeker van dat er bij sommigen van jullie thuis meer dan 10 boeken te vinden zijn van deze benedictijnermonnik. Er zijn meer dan 200 boeken van Anselm Grün te verorberen. Ze zijn in 32 talen te lezen. Ook in het Tsjechisch. De directeur van de Tsjechische uitgeverij Karmelitánské Nakladatelství, P. Jan Fatka, stelde Grün voor dat publicist Jan Paulus en redacteur Jaroslav Sebek hem vragen zouden toesturen. Zo kwam het boek Nah und entfernt (Nabij en verwijderd) tot stand. Het werd uit het Duits vertaald door Francis Hijszeler en verscheen in 2004 bij Lannoo, Tielt en Ten Have, Kampen. Titel van deze Nederlandse uitgave: De stille weg. Een ontmoeting. Wellicht verkoopbaarder dan de oorspronkelijke

titel Nabij en verwijderd, maar wel wat ervan ‘verwijderd’. Het vierde
hoofdstuk van dit boek luidt: Ik wil geen veelschrijver worden. Lees even mee:

“Bij de eerste boeken werd ik aangemoedigd door mijn medebroeders. Na het vijfde boek vonden zij echter dat het nu wel genoeg was geweest. Daarna had ik steeds eigen impulsen. Ik had zin om een bepaald thema te behandelen. (…) Ik werd vooral beïnvloed door de geschriften van de vroege monniken. (…)
Kernthema’s zijn voor mij gebed en meditatie, de ervaring van de innerlijke ruimte van de stilte, waarin wij heel zijn en gaaf en waarin God zelf woont. Een ander thema is de omgang met onze gedachten en gevoelens, met onze schaduwkanten, met angsten en behoeften. Genezing is voor mij een belangrijk thema. Waar vind ik genezing voor mijn trauma’s? (…) Dit thema loopt nu al meer dan dertig jaar als een rode draad door mijn theologische en psychologische werk. Nu zou ik verlossing veeleer omschrijven als genezing en bevrijding.”

Stil voor God zitten is de titel van het vijfde hoofdstuk van het boek Nabij en verwijderd (De stille weg dus). Daarmee zijn we ‘nabij’ het thema van onze lezingen van dit werkjaar Stilte: tijd en plaats van ontmoeting. Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid. Die aanwezigheid die we ervaren als ‘nabij en verwijderd’.. Aan Anselm Grün wordt er de vraag gesteld: “Hoe kun je met God praten? Wat kun je tegen Hem zeggen en wat niet?” In zijn antwoord lezen we:

“De derde manier is voor mij: zwijgen bij God. Het is echter geen inhoudsloos zwijgen maar ik stel mijn ziel open voor God. Ik zoek evenwel niet naar woorden en vertrouw erop dat ten overstaan van God datgene in mij opkomt wat op dat moment belangrijk is. Dan komt er veel naar boven wat onbewust in mij leeft, en dat leg ik God voor.”

Lees meer...

Lezing 22 septmeber 2020

STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.

De smaak van de stilte   

Van Benedictus wordt gezegd dat hij woonde bij zichzelf.
Is het niet prachtig als je dit van een mens kunt zeggen?
Krijg je niet meteen zin om zo iemand te ontmoeten?
Deze woorden hebben in mij in ieder geval een verlangen gewekt, toen ik ze hoorde.
Ik wou dit thuis zijn bij mezelf leren, hoezeer het mij ook afschrok.
Sindsdien probeer ik elke dag tijd te maken om in stilte bij mezelf te zijn.
Al is het maar een half uur of tien minuten.
Het is een manier om voeling te krijgen en vooral ook te houden met jezelf en het wezenlijke,
in een maatschappij die aan alle kanten aan ons trekt.
Het vergt moed om in stilte bij jezelf te vertoeven.
Zelfkennis is dé weg naar mildheid, begrip en mededogen
ten opzichte van de mensen met wie we samenleven en werken.

Lees meer...

Tekst en Onderricht november 2022


Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)

Onderricht op 15 november 2022

Verder bouwend op de traditie van contemplatief gebed brengt Centering Prayer twee nieuwigheden aan:
de naam en de wijze waarop de leer gepresenteerd wordt.

Mediteren is extreem eenvoudig
en toch is meditatie niet zomaar geheel vrij
van het gebruik van ‘symbolen’, van menselijke denken, van menselijke gevoelsstroming en van beelden.

Er is in de naam de idee of het beeld van het ‘centrum’.
Het gaat niet om een fysiek te localiseren en voorstelbare plaats. Toch spreken we erover als een plaats van ontmoeting.
En aldus wijst de naam ‘Centering Prayer’ op een geloofsrelatie
die zich in het bidden realiseert en ons aanwezig brengt bij de Aanwezige. Zoals in het anonieme werk ‘De Wolk van Niet-Weten’
zou ook de wolk een werkzaam symbool kunnen zijn, wijzend op de onzichtbaarheid van de Aanwezige.
Toch is dit symbool meer beeldend dan het concept ‘centrum’, een concept dat meer verwant is
met het cirkelsymbool van het Zenboeddhisme. ‘Centrum’ is ook minder beeldend dan ‘hart’,
hetgeen meer fysiek beeldend is en te zeer verwijst naar bepaalde vormen van emotierijke vroomheid.

Lees meer...

Tekst en Onderricht 21 maart 2023



Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)

Onderricht op 21 maart 2023

“Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen.” (Mt 28, 19)
Dit zendingswoord van de Christus is niet alleen gericht tot de leerlingen, maar tot allen die gedoopt zijn en daardoor dragers zijn geworden
van de Geest van God, die ons tot nieuwe mensen kan omvormen, die ons helpt om te zijn wie we zijn: beeld en gelijkenis van God.
We zijn geroepen en gezonden
om de ontvangen gave van Gods Geest door te geven aan anderen
en daardoor ook mensen in contact te brengen met wie ze werkelijk zijn.
We mogen mensen helpen om zichzelf te ontdekken
als beeld en gelijkenis van God, om hun ware zelf te ontdekken,
om hen bewust te maken van hun mogelijkheid te delen in het goddelijk leven, om hen wegen te wijzen om los te komen
uit de wurggreep van het onware zelf.
Dat is het waartoe meditatie mensen in staat stelt.
Daarom is mensen meditatie leren kennen een mogelijkheid om onze zending waar te maken.
Thomas Keating drukte het als volgt uit:
“De belangrijkste doelstelling van centering prayer en Contemplative Outreach,
het spiritueel netwerk dat deze methode mee verspreidt,
bestaat erin bij te dragen aan het leren kennen en ervaren van Gods liefde in het collectieve bewustzijn van de hele mensenfamilie.”

Lees meer...

Onderricht 16 juni 2022

Bron van het onderricht: David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017 Onderricht op 16 juni 2022 Het inzicht dat gebed en actie samen horen en in het christelijk leven niet uit elkaar gerukt kunnen worden en zeker niet als elkaars tegengestelden kunnen worden gezien, is een verworvenheid voor al wie in deze tijd ernstig werk wil maken van spiritualiteit en een volwassen geloofsleven. Maar die eenheid van gebed en actie wordt nog niet altijd ‘ervaren’.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Onderricht 7 juni 2022
  2. Teket en onderricht mei 2022
  3. Tekst en onderricht april 2022
  4. tekst en onderricht 19 april 2022

Pagina 63 van 87

  • Start
  • Vorige
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top