Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
    • Ik geloof 2025-2026
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 26 oktober

 

Als je op een nieuw idee wilt komen, lees dan een oud boek

 

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn.
In de meditatie komen we tot harmonie met hoe de dingen zijn. En dit is wat we leren: dat  we moeten binnengaan  in de werkelijkheid van het nu-moment, dat ons gegeven is voordat de dood  verleden en toekomst ineenvouwt  in de eeuwigheid. Dat betekent dat we moeten leren sterven aan het ego en aan het egoïsme, dat voortdurend vlucht voor de werkelijkheid van het nu-moment door spijt te hebben over het verleden of te dagdromen over de toekomst. Mediteren is leren aanwezig te zijn, leren stil te zijn. “Wees stil en weet dat Ik God ben” (Ps 46,11).
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 

‘Christelijke meditatie een weg naar transformatie, bewustwording en diepe verbondenheid met God. Deze benadering is geworteld in de contemplatieve traditie van het christendom, met invloeden van mystici zoals Franciscus van Assisi, Johannes van het Kruis en Thomas Merton.
Richard Rohr

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

“Meditatie is het stil worden in God, het loslaten van alles wat ons bezighoudt, om ons te openen voor Zijn aanwezigheid.”
Anselm Grün

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

Het kruis openbaart de kwetsbare liefde van God

Aan het kruis verschijnt Jezus niet als een triomferende held, maar als een bedelaar van liefde. Hij verkondigt niet, Hij veroordeelt niet, Hij verdedigt zich niet. Hij vraagt, nederig, datgene wat Hij zichzelf op geen enkele manier kan geven.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Voorbij lezing maart 2020 H. Arts



ONTMOETING EN VRIENDSCHAP: EEN GODDELIJK GEBEUREN
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.



Inleiding vanuit Herwig ARTS, De wegen van het hart. Over vriendschap, blz. 97-112, Breuk in de vriendschap

Wie iemand bemint kan kwetsbaar hongerig worden, zelfs veeleisend hongerig.
Men verlangt er naar de andere te zien, een reëel contact te hebben.
Men verlangt ook wederliefde.
In tijden tussen ontmoetingen en samenzijn, waarin dat reëel contact
en duidelijke blijken van wederliefde ontbreken,
is er nood aan geloof en vertrouwen in de vriendschap,
een weten dat die vriendschap er is, dat genegenheid en aandacht blijven.
Twijfel daaraan is dodelijk voor iedere liefdes- en vriendschapsrelatie.
Daar een vriendschapsrelatie geen huwelijksrelatie is,
zijn er in de beleving van zo’n relatie veel momenten zonder reëel contact
en bovendien is een vriendschapsrelatie niet zo exclusief als een partnerrelatie.
Men kan meerdere vrienden en vriendinnen hebben.
En hoewel een vriend of vriendin niet zó onvervangbaar is,
hij of zij is ook niet zomaar te vervangen.
Het verlies van een vriend of vriendin kan erg aangrijpend zijn,
een niet te stelpen gevoel van verlies zijn,
hoewel dat gevoel ook te maken kan hebben met een gekwetst eergevoel.

Lees meer...

Voorbije lezing maart 2020

ONTMOETING EN VRIENDSCHAP - EEN GODDELIJK GEBEUREN
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.


KARIN SEETHALER (naar Franz Jalics sj)
God heeft ons geen feedback. Menselijke relaties als spiegelbeeld voor mijn relatie tot God.


Het gevaar bestaat dat men in zijn gerichtheid op het goddelijke, zichzelf iets kan wijsmaken.
Iemand denkt bijvoorbeeld van zichzelf dat hij zeer spiritueel is,
terwijl hij in de meditatie toch alleen maar om zichzelf draait en dat niet bemerkt.
‘Een mens die veelvuldig bidt, is nauwelijks te onderscheiden van een niet biddende mens
wanneer hij zich niet voor de goddelijke werkelijkheid opent’.

De opening begint als hij bereid is een luisterende houding aan te nemen.
Het ‘luisterende hart’ (1 Kon. 3:9) maakt het mogelijk te ontvangen en iets nieuws op te nemen.
Ik kom altijd anders uit een werkelijke ontmoeting dan dat ik erin ben gegaan.
Elke echte ontmoeting heeft invloed op mij.

De luisterende houding is een brug die verschillende werelden verbindt.
Zij maakt ontmoeting mogelijk en laat de relatie tot mezelf, tot de medemensen en tot God groeien.
Om een relatie tot God tot stand te brengen,
is de mediterende bereid zich voor de goddelijke aanwezigheid te openen
in een luisterende en aandachtige houding.
In hoeverre hij dit al daadwerkelijk beleeft,
is echter alleen herkenbaar in de menselijke relaties.

Lees meer...

Voorbij lezing 22 oktober 2019

Visioen van vriendschap
Aelred van Rielvaulx  osc (1110-1167)


Trek vooral niet in twijfel dat vriendschap uit liefde voortkomt. Wie kan van een ander houden, die niet van zichzelf houdt? Want de liefde voor je naaste moet een afspiegeling zijn van de liefde waardoor je jezelf waardevol vindt. Maar wie zichzelf of anderen tot schandelijk of onwaardig gedrag aanzet, houdt niet van zichzelf. Het eerste wat je dus moet doen, is jezelf zuiveren door nergens aan toe te geven wat slecht voor je is en niets na te laten wat je kan verrijken. Als je eenmaal zo jezelf bemint, moet je volgens dezelfde regel van je naaste houden. Aangenomen dat deze naastenliefde een grote groep mensen insluit, dien je dan ook keuzes te maken wie van hen je toelaat in de intieme vertrouwelijkheden van de vriendschap en aan wie je overvloedig je genegenheid schenkt. Je geeft je dan bloot tot in je diepste wezen, tot ingewand en merg, de gedachten en roerselen van je hart. Wie je vriend wordt, bepaal je niet door zomaar achter je gevoel aan te sjokken, maar op grond van het inzicht van je verstand. Je ontdekt verwantschap in gedrag en je contempleert in hem de deugden.

Lees meer...

Voorbije lezing 26 november 2019

ONTMOETING EN VRIENDSCHAP: EEN GODDELIJK GEBEUREN
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.


ANSELM GRÜN
Neem je vrienden aan als een geschenk.

Het WOORD ‘VRIENDSCHAP’ komt van het Oudhoogduitse begrip ‘frija’,
dat zowel ‘vrij’ alsook liefhebben betekent.
In het begrip ‘vriendschap’ komen de woorden ‘vrijheid’ en ‘liefde’ samen.
Voor Germanen is een vriend iemand die jij beschermt en die jij bijstaat,
die jij graag mag en van wie je houdt.
Een vriend is vrij. Hij leeft zijn eigen leven.
En toch weet hij dat zijn vriend of vriendin van hem houdt.
De liefde beperkt hem niet in zijn bewegingsvrijheid.
Ze verplicht hem niet om de gunstbewijzen van zijn vriend terug te betalen.
Wat hij voor zijn vriend doet, doet hij uit liefde en uit vrije wil.
En hij bindt zijn vriend niet door zijn gunstbewijzen en door zijn liefde, maar hij laat hem vrij.

Lees meer...

Herwig Arts

ONTMOETING EN VRIENDSCHAP    Een goddelijk gebeuren
De spirituele dimensie in intermenselijke relaties.

Het christendom is de godsdienst van de vriendschap.
Herwig Arts sj

28 september 2019

Eigenlijk is het christendom de godsdienst van de vriendschap, en wel in tweevoudig opzicht.
Voor Ignatius en voor Bernardus was het ideaal van de christen,
een vertrouwelijke, ja zelfs vriendschappelijke omgang met God.
God is inderdaad één en al verlangen naar een verbond,
een vereniging of een intieme verbintenis met iedere mens.
Is de Bijbel niet het lange verhaal van het oude en nieuwe ‘verbond’ tussen God en zijn volk?
Maar bovendien is de mens ook geroepen om van zijn medemensen te houden.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. brief bisschop Lode Van Hecke
  2. Tekst en Onderricht mei 2021
  3. Onderricht 20 april 2016
  4. Tekst en Onderricht april 2021

Pagina 56 van 87

  • Start
  • Vorige
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top