Homilie voor de derde zondag door het jaar A 22 januari 2023
Homilie voor de derde zondag door het jaar A 22 januari 2023
‘Verlichting’ door Caravaggio (De roeping van Matteüs)
Er is wellicht geen universeler symbool voor het goddelijke, het transcendente, dan licht, licht dat bevrijdend is, mensen bevrijdt uit de duisternis, letterlijk,
maar ook uit de duisternis van onwetendheid en onzekerheid, en daardoor van angst.
In het Nederlands heeft het werkwoord ‘verlichten’ een dubbele betekenis die we hier absoluut dienen te vermelden:
het bevrijdende licht brengen
én de druk wegnemen, druk op de schouders, op het hart. Beide betekenissen komen voor in de profetie van Jesaja, die we horen in de eerste lezing van deze zondag
en die de evangelist Matteüs citeert
om er de betekenis van Jezus mee aan te duiden:
Het volk dat in het donker wandelt, ziet een groot licht.
Een licht straalt over hen die wonen in het land van doodse duisternis. Gij hebt hun blijdschap vermeerderd, hun vreugde vergroot. (…)
Want het juk dat zwaar op het volk drukte,
de stang op hun schouders en de stok van hun drijvers:
Gij hebt ze stukgebroken als op de dagen van Midjan.
Laten we even stilstaan bij dat ‘bevrijdend licht’.
Homilie voor de tweede zondag door het jaar A 15 januari 2023
Homilie voor de tweede zondag door het jaar A 15 januari 2023
Johannes zegt aan zijn leerlingen en ook aan ons wie Jezus is: het Lam Gods en de Zoon van God.
Voor de leerlingen van Johannes hadden deze woorden een duidelijke betekenis. Dat is niet zo voor de meeste christenen van vandaag.
Even mysterieus is de aanduiding wat Jezus doet:
Hij is het die de zonde van de wereld wegneemt en Hij is het die doopt met de heilige Geest.
Wat betekent dat dan weer?
Dat Jezus de Zoon van God is betekent dat Hij de gelijke van God is omdat Hij wil wat God wil en doet wat God doet,
omdat in Hem de liefde van God is voor de mensen. God wil dat we leven: liefdevol, vredevol en vreugdevol. We noemen dat goddelijk leven.
God wil een liefdevolle, vredevolle en vreugdevolle wereld. We noemen dat het Rijk Gods.
Opdat wij dit leven zouden kunnen leiden
dienen wij herschapen te worden, nieuw gemaakt te worden, te veranderen.
Homilie kerstmis 2022
Homilie voor het hoogfeest van de geboorte van de Heer 25 december 20
Op kerstmis herdenken we de geboorte van Jezus van Nazaret.
Maar het is goed daarbij te bedenken dat we die geboorte herdenken omdat we die geboren mens erkennen als ‘de Heer’, ‘de Christus’, zoals de engelen Hem bekend maken aan de herders van Bethlehem. En we erkennen Jezus van Nazaret, die in Bethlehem geboren mens, als de Christus en onze Heer, omdat Hij verrezen is,omdat God Hem uit de dood deed opstaan, Hem verheven heeft, en Hem in ons doet verder leven door de gave van de Geest.
Homilie voor de 3de zondag van de advent 2022
Homilie voor de 3de zondag van de advent 2022
“… de Komende?...”
De ‘werken van Christus’, waarover Johannes de Doper in de gevangenis hoort, namen een aanvang toen Johannes gearresteerd werd en in de gevangenis belandde. Met die ‘werken’ worden zowel Jezus’ verkondiging als zijn helende daden bedoeld. Voor de evangelist Matteüs is Jezus de Christus, de Messias,
door Johannes de Doper aangeduid als ‘de Komende’.
Maar voor Johannes was dit niet zo duidelijk.
Die ‘werken’ hadden voor hem geen voldoende bewijskracht, gaven geen reden tot onvoorwaardelijk geloof en vertrouwen.
Ze hadden trouwens niet tot doel ervoor te zorgen
dat men Jezus als de Komende, als de Messias zou erkennen.
Jezus wou alleen aantonen dat de tijd van Gods genade aangebroken is en dat allen, werkelijk allen, aan die genade deelachtig kunnen zijn,
door in Hem te geloven, zijn woorden te aanhoren en ernaar te handelen. Uiteraard houdt dat in dat men Jezus als de Komende Messias erkent.
Maar dat was dus niet zo evident.
Homilie voor de eerste zondag van de advent A 2022
De dakloze Christus aan de Sint-Magdalenakerk in Brugge.
Hij wacht op ons. Maar wie van ons wacht op Hem, verwacht Hem, waakt en is bereid?
De advent is een tijd van wachten en verwachten. We verwachten de komst van de Heer,
we wachten op de komst van de Heer, de komst van de Mensenzoon. Dit wachten en verwachten kan niet slaan op de geboorte van Jezus.
Die is al lang geleden geboren, wellicht in Bethlehem
en waarschijnlijk in de tijd dat Herodes de Grote nog heerste in Juda. Die stierf in 4 vóór Christus.
Het gaat over de komst van Christus in ons leven,
over God die ook in ons wil komen wonen
en zo in en met en door ons in de wereld aanwezig wil zijn. Dat is hetgeen we vieren met kerstmis,
wanneer we de geboorte van Jezus van Nazaret herdenken,
de mens in wie en met wie en door wie God in de wereld onder de mensen kwam.
Homilie voor het hoogfeest november 2022
Homilie voor het hoogfeest van Christus, Koning van het heelal 20 november 2022
Het hoogfeest van Christus Koning werd door paus Pius XI in 1925 ingesteld. Het werd oorspronkelijk gevierd op de laatste zondag van oktober.
Sinds 1970 op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Het had in 1925 een duidelijke bedoeling.
Pius XI veroordeelde alle vormen van fascisme, nationalisme en totalitaire staatsvormen, waarbij het belang van een natie of volk
verheven werd boven een wereldwijde rechtvaardigheid en solidariteit.
Een totalitair leider kon in de ogen van de paus nooit het hoogste gezag hebben en de enige norm vormen voor het menselijk geweten.
Alleen aan Christus is de christen absolute trouw verschuldigd.
Hij alleen is de ‘koning’, diegene die het uiteindelijk voor het zeggen heeft. Dat was tegenover het stalinistisch communisme, het Italiaanse fascisme en het opkomende Duitse nazisme duidelijke en profetische taal.
Dat laatste nog vóór Hitler definitief alle macht in handen kreeg.